torsdag 30 december 2010

Utvecklingspotential!


Ja, man får väl tacka och bocka! Att bli beskriven som en bloggare med utvecklingspotential av någon från journalistkåren måste man ju ändå ta som en komplimang :)

I dagens EP presenterar nämligen Bengt Johansson några lokala politiska bloggar där undertecknad alltså finns med. Måste hålla med om att jag inte varit speciellt flitig med mitt bloggande den senaste tiden, men precis som det beskrivs i artikeln handlar det mycket om att ha både tid, inspiration och framför allt något vettigt att förmedla.

Bengt Johansson skriver också i artikeln att jag haft andra bloggar tidigare som jag lagt ner och det stämmer. Mina förra bloggar har varit en blandning av mina mer privata intressen och mitt politiska engagemang, något som inte känts helt rätt. Därför har jag valt att i denna blogg istället renodla den till att bara ha politiskt innehåll - såväl lokalt som globalt! Och ja - den här kommer att leva vidare och intentionerna är att bli en flitigare bloggare.

Johansson har också en poäng med att man borde "tala om" att man bloggar för att få fler läsare. Frågan är bara vilka kanaler man ska använda? Själv använder jag andra sociala media, t.ex. Facebook, för att länka till min blogg. Har försökt att lägga till min bloggadress när jag skrivit insändare i EP, men den brukar redigeras bort :(

Bilder är en annan sak som Bengt tar upp i EP. Här är det betydligt svårare. Egna bilder kan man visserligen använda, men det kräver ju också att man kommer ihåg att ta bilder vid olika tillfällen ;) Andras bilder styrs av upphovsrättslagen och är inte alltid tillgängliga. Men jag håller med - bilder lättar upp och förstärker ofta det man skrivit.

Avslutningsvis måste jag ändå gå lite i försvarsställning och jag tror att jag talar för alla de bloggare som omnämns i artikeln:

Att blogga tar tid och tid är ibland svårt att hitta - speciellt som man som fritidspolitiker har ett ordinarie arbete dagtid och lägger ner åtskilliga timmar per vecka på just politiken.


Precis som allt annat handlar det om att hitta rutiner för att blogga. Man måste avsätta tid, men det är ju inte alltid som inspirationen och orden infinner sig vid dessa tillfällen.

Det är i alla fall inspirerande att veta att man blir läst och granskad och vem vet - kanske genererar det i fler blogginlägg framöver!

/Matz

1 kommentar:

  1. Jag som är fullständigt objektiv tycker att din blogg är värd minst en stark 4! ;)

    Gott Nytt privat och politiskt år Matz!!

    SvaraRadera

AddThis

Share |