tisdag 14 december 2010

Vem ska man tro på?!

Det var en hel del intressant läsning i dagens EP. På insändarplats hade Tomas Rådkvist fyllt en halvsida om sin syn på hur arbetet med att få ihop alliansen i Enköping fungerat. När man vänder sida beskrivs av Anna Wiklund (M) och Jenny Abrahamsson, ordförande för (Fp) i Enköping, hur arbetet gått att till slut komma till en uppgörelse.

Det blir lite skrattretande! Två helt motsägande versioner av samma förlopp.

Man kan inte heller låta bli att dra på smilbanden när det tydligt går att läsa hur Jenny Abrahamsson redan anammat Anna Wiklunds retorik och använder sig av den sistnämndes favorituttryck:

"Det har tagit tid, men hellre långsamt än fort och fel!"

Rådkvist påstår i sin insändare att han efter förhandlingarna blivit petad av sitt parti från att få någon ersättarplats i Kommunstyrelsen. Abrahamsson menar att en medlemsomröstning varit tydlig från början om att Nils Bertil Carlsson skulle ha den posten.

Det blir också härlig läsning när Anna Wiklund nu kan konstatera:

"Folkpartiet vill föra en tydlig allianspolitik. Dessutom har vi blivit vänner och har roligt tillsammans..."

När blev Wiklund språkrör för Folkpartiet? Eller är det så att hon talat om för (Fp) att de "vill" föra samma politik som moderaterna?

Deras vänskap och hur roligt de kommer att få framöver kan bara framtiden utvisa. Vi har erfarenhet från tidigare "samarbete" inom alliansen där vänskap förbytts till stridigheter.

Frågan kvarstår: Vem ska man tro på?

/Matz

4 kommentarer:

  1. Hej Mats!

    Intressanta funderingar. Vill bara tydliggöra, det var inte förrän efter hoten från M som Fp's medlemsmöte ändrade ståndpunkt och beslutet togs på ett medlemsmöte söndagen 12/12. Ett tidigare medlemsmöte valde enhälligt mig som KSAU-ledamot. Här finns ingen skillnad i syn mellan Jenny och mig så vitt jag vet.

    I övrigt har du rätt om att Anna verkar ha tagit över som språkrör för Folkpartiet (men det skall åtminstone jag försöka ändra under mandatperioden)

    Dessutom var det ett konkret bud om att Fp skulle vsa sin lojalitet under en "prövotid" på 6 månader. Jenny säger i artikeln att det inte var ett krav, men det var ett bud för att få vara med, vilket i min värld är samma som ett krav.

    /Tomas

    SvaraRadera
  2. Hej Tomas!

    Ber om ursäkt att jag misstolkade gången vid era medlemsmöten, men det gör ju inte saken direkt bättre om det är som du beskriver (vilket jag inte betvivlar)!

    Det verkar ju inte bättre än att det är dig som person som man från Moderat håll alltså ställt krav på att få bort från den KSAU-plats ni inom (Fp) redan tagit beslut om. Det i sig innebär ju att det är (M) som sätter agendan för (Fp)!? Känns lite skrämmande...

    Om det är så blir jag orolig för hur vi ute på bland annat skolor ställer krav på att det ska finnas genomarbetade likabehandlingsplaner och strategier mot mobbing och kränkande behandling, men att vi på politisk nivå alltså kan stå över detta!

    Nu har jag ju hört dig i såväl radion som i fullmäktiges talarstol och känner mig övertygad om att du kommer att stå för dina åsikter och ta alla tillfällen som bjuds.

    Det känns också tråkigt, om det är som du säger, att Jenny inte är ärlig med vad det är som gäller angående den så kallade "prövotiden". Är det en "prövotid" för att hon ska kunna visa hur hon ska tackla din ställning och på det viset vara "lojal" med alliansen?

    Det är som sagt tråkigt att det tydligen finns uppenbara problem med att skilja på sak och person.

    Jag kommer med spänning att följa hur (Fp) "vill" driva sin politik det närmaste halvåret!

    /Matz

    SvaraRadera
  3. Jag tycker Tomas var en mycket frisk fläkt i KF där jag satt åhörare sist!
    Hoppas han finner energi och motivation till fortsatt dylikt arbete så kanske demokratin i Enköpings kommun trots allt kan överleva!
    GOD JUL Matz!

    SvaraRadera
  4. Kul och på pricken bra analys som i det stora hela bekräftas av Tomas.
    Det är både beklagligt och beklämmande med detta allianstänkande som tar bort varje uns av eget politiskt tänkande som en flerpartidemokrati ger utrymmer till. Jag tackar min lyckliga stjärna för att vi i S börjar att nyktra till i denna fråga. Politik är att driva sitt partis linje och sedan ta ansvar och kompromissa med andra partier för att bilda majoriteter. Ibland ska vi gå väsnterut i bland ska vi gå högerut!
    /Sven

    SvaraRadera

AddThis

Share |