fredag 2 april 2010

Besviken på Telia

Jag brukar inte skriva inlägg på bloggen som är av det mer privata slaget, men den här gången ska jag göra ett undantag.

Jag har genom åren varit en trogen kund hos Telia med telefon (både fast och mobilt), bredband (både fast och mobilt) och nu också digital TV. Tyvärr har det sistnämnda gjort mig besviken.
När jag kom hem igår och satte på digitalboxen, som till råga på allt är nyligen införskaffad, visade det sig att den inte hade någon nätverkskontakt. Jag konstaterade snabbt att det inte var något fel på modemet, som också är köpt via Telia, i och med att Internet fungerade utmärkt.

Genom att starta om både modem och digitalbox hade jag också felsökt så långt man kan göra själv. Måste också påpeka att jag förra veckan köpte en ny nätverkskabel, så även där vet jag att det inte är något problem.

Jag kontaktade Telias kundservice och personen jag pratade med ställde ett antal frågor och vi försökte gemensamt lösa problemet, men utan resultat. Han sa då att han skulle lägga över mjukvaran till modemet för att se om det kunde lösa det hela. Det skulle ta minst 20 minuter. Jag och familjen passade på att åka iväg för att handla.

När vi senare kom tillbaka provade vi igen för att bara konstatera att problemet kvarstod. Ännu en gång kontaktade jag kundservice och denna gång fick jag till svar att man nog måste byta ut boxen. Bra, tänkte jag, men tappade snabbt hakan när mannen i andra änden av tråden sa att det inte skulle kunna komma en ny förrän i slutet av nästa vecka!!!

DET KAN INTE VARA MÖJLIGT! Långledigt och massor med bra på TV, som jag och familjen sett fram emot!

Han hörde min "desperation" och lovade att kontrollera om det fanns möjlighet att Telia-butiken i Västerås skulle kunna ha någon på lager, som vi kunde få istället. "Jag återkommer imorgon runt 10-tiden" var det besked jag fick!

Klockan 11.28 idag tröttnade jag på att vänta! Återigen ringde jag upp Telia 90200! Eftersom jag kopplat ur min trasiga digitalbox kunde Telia inte hitta något fel, varför jag denna gång kopplades till supporten.

Jag berättade om mitt ärende IGEN och nu alltså till person nummer tre på Telia. Irriterad, som jag var, vräkte jag ur mig min besvikelse om att den förra personen inte hört av sig som utlovat. Denna tredje Telia-människa försvarade nu sitt företag med näbbar och klor när jag bombarderade honom med mina åsikter om hur de hanterar sina kunder!

Han talade nu om för mig att en beställning av en ny digitalbox var gjord och att jag kunde förvänta mig att kunna hämta ut den tidigast på onsdag. Alltså är hela påskhelgens TV-tablå omöjlig för oss att titta på. Min fråga var då:

Varför kan inte Telia göra som andra kundorienterade företag, nämligen buda ut en ny box? Svaret kom snabbt: "Vi måste beställa från fabriken!"

De har alltså inte ens sina egna produkter i lager för att kunna hjälpa kunder, som hamnar i liknande situationer som den jag nu befinner mig i! SKANDAL!!!

När jag sedan menade att jag ville ha någon form av kompensation, för att vi nu under denna TV-späckade långhelg inte kommer att kunna ta del av utbudet, fick jag svaret att "du har ju skrivit på ett kontrakt där vi har 5 dagar på oss att åtgärda fel som uppstår".
Sant! Men hur hjälper det mig? Det handlar ju om 5 ARBETSDAGAR och nu är det en långhelg med 4 helgdagar, vilket innebär att jag - om jag har tur - kan räkna med att i bästa fall få problemet åtgärdat först om 9 dagar! Man tar sig för pannan...

Med tanke på den snabbt expanderande telekommunikationsmarknaden bör varje företag på denna marknad måna om sina kunder. Det skulle nog jag göra i alla fall!

Jag har genom åren alltid hävdat att Telia stått för kontinuitet och god service, men nu måste jag nog omvärdera mina högt ställda tankar om företaget. Jag kommer ju inte direkt rekommendera Telia digital-TV till mina vänner och bekanta efter det här!

/Matz

3 kommentarer:

  1. Monopol och fiaspel eller kortspel är andra aktiviteter som kan roa. Långa promenader, lite romantik eller varför inte en fisketur. Du har ju Ubuntu också jag höll på att glömma det:) Eller kom hem till oss jag har haft besök från Tyskland:)

    SvaraRadera
  2. Deutchland!? Warum nicht! Wann können wir kommen?
    Auf wienerschnitzel!

    SvaraRadera
  3. När min mor ringde till Telia och bad att få ändrat uppgiftsnamn i katalogen efter att pappa gått bort så raderade dom även hennes nummerupplysnings abbonemang.
    Hon ringde och påtalade felet,och visst hon fick tillbaks det. Men hon fick betala nytt abbonemang!
    Jag är "bara"42år men drömmer mig ibland tillbaks till tider med fungerande och serviceminded televerk,vägverk och post.

    SvaraRadera

AddThis

Share |