måndag 29 augusti 2011

Information - en demokratisk rättighet

I dagens EP finns en mycket intressant artikel om kommunens hemsida och att där enbart finns information på svenska om man bortser från viss turistinformation.

Redan för ett antal år sedan, när jag satt i KSAU, lyfte jag frågan om att få hemsidan på fler språk. Svaret jag då fick från informationsenheten var att det var en kostnadsfråga. Och det har vi ju lärt oss vid det här laget att det inte är intäkterna man blir rik på utan de låga kostnaderna, så där grusades de förhoppningarna.

Går man däremot igenom kommunplanen från 2008 under rubriken "Mål, aktiviteter, uppföljning" på sidan 19 går det att läsa följande:

IT-användbarhet - möjlighet
Kraven på tillgänglighet, snabbhet och interaktivitet kommer att fortsätta att öka. I Enköping skall bredband vara tillgängligt för alla. Webbaserad service och tjänster till medborgare och företag skall utvecklas för att förbättra öppenhet, information och effektivitet.

Tydligen gäller denna demokratiska rättighet och "möjlighet" enbart för de medborgare i Enköping som behärskar det svenska språket!

Visserligen ska målet vara uppfyllt först 2015 - alltså fyra år kvar - men i och med att det redan gått tre år sedan målet sattes och man inte ens påbörjat arbetet känns det som om detta mål inte kommer att uppnås.

Jag hoppas verkligen att jag kommer att få fel på den här punkten, men det skulle förvåna mig mycket om så blir fallet!

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |