lördag 13 augusti 2011

Monument över ogenomtänkt politik

Några gånger i sommar har jag åkt ut till Bredsand och Sommarro och för varje gång blir jag bara mer och mer förbannad. Anledningen till min ilska är den väg på vänstersida, när man passerat Nynäs gård, som kantas av träd och lyktstolpar och som leder rakt upp till:

I N G E N T I N G ! ! !

Förutom ett stort öppet sår rakt in i Storskogen!

Det är nu några år sedan beslutet togs om att Storskogen skulle exploateras, men hittills har alltså inte ett enda hus byggts! Man har röjt skog, byggt en väg och en cykelbana, kantat dem med belysning och träd som om några tiotal år kommer att bli en ståtlig allé.

Det är också lite spännande att man i början av infartsvägen satt upp en låst bom! Man blir lite fundersam kring varför detta hinder. Är man rädd att någon ska stjäla marken eller börja bygga utan lov?

Och vem har satt upp denna bom? Är det månne Bengt-Åke Gelin (M) eller Sigbritt Dahlberg (Fp) som när det begav sig var de starkast framträdande förespråkarna i debatten i EP för en exploatering.

Nu står alltså det öppna såret i Storskogen där som ett monument över ogenomtänkta och kortsiktiga politiska beslut! Och min ilska kommer att växa för var gång jag passerar det!

/Matz

1 kommentar:

  1. Jag måste nog korrigera din historiebeskrivning något Matz, det var nämligen jag och Margareta Rinman som satt med i "medborgardialogen" om byggnationen. Bengt Åke och Sigbritt var nog positiva men det var hela dåvarande majoriteten efter att dialogen var klar.

    Problemet idag är att man har upplåtit en uppsjö av nya områden i stället för att bygga ut ett i taget. Det innebär att när alla kan bygga på alla ställen så är det få som får tillräckligt underlag för att starta exploateringen.

    Storskogen skulle kunna bli ett fantastiskt fins område men det måste få chansen..

    /Tomas

    SvaraRadera

AddThis

Share |