söndag 21 februari 2010

Snöröjning - IGEN!!!

Även för en vinterälskare som jag finns det gränser. Två decimeter nysnö är inte det stora problemet, men att behöva röja efter röjare är ganska tungt.

(Bilden tagen 21/2 på Drottninggatan i Enköping.
Foto: Emma Keijser)


Var ner till morsan på Korsängen för att hjälpa till med att få bort den nederbörd som fallit. Insåg då att det är ganska skönt att bo i radhus med relativt liten yta att hålla rent.

Problemet på Korsängen är att kommunen för några år sedan fick för sig att bygga farthinder på gatorna. Denna vinter får de boende betala ett högt pris för detta illdåd!

För det första trycker snöröjarna upp all snö på dessa farthinder. För min mors del innebär det att större delen av uppfarten mot huvudentrén täcks av hårt packad snö. För en 75-åring blir det jobbigt att röja efter röjarna. Dessutom påpekar brevbärarna att fastighetsägarna MÅSTE se till att brevlådorna ska kunna nås från bil!

Kommunen har även tagit bort trottoarerna på gatorna med farthinder. Det borde i så fall innebära att snöröjarna skulle kunna åka närmare tomtgränserna än vad de gör idag! Men så är inte fallet!

Mitt i mitt snöröjande på Korsängen kommer vice ordförande i tekniska nämnden, Lars van Aller, gående. Så passande, tänkte jag och ventilerade mina ondgörelser över hur kommunen sköter sina åtaganden. Kanske förs mina synpunkter vidare - hoppas!

På väg hem i bilen kommer jag till korsningen Ängsgatan-Bäckgatan och blir då varse ytterligare en bieffekt av den vita nederbörden. Jag ser inte om det kommer någon bil från höger på grund av ett två och en halv meter högt snöberg. Sakta, sakta smög jag fram för att till slut kunna konstatera att kusten var klar.

Sommmartid påpekas vikten av att buskage och häckar inte får överstiga en viss höjd och att det åligger fastighetsägaren att åtgärda detta. Vilket ansvar har kommunen när det gäller trafiksäkerhet på samma gator vintertid.

Dessutom tvingas gående att riskera sin hälsa och till viss del sina liv genom att tvingas ut i gatorna för att ta sig fram!

Visst har det varit problem för kommunen att hitta platser att dumpa all snö som röjs från gator och vägar, men faktum är att problemet är än värre för den enskilde fastighetsägaren!

Visst är det härligt med snö och vinter!

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |