söndag 24 juli 2011

Svårt att ta in...

Jag vet inte hur många gånger jag sett de obeskrivliga bilderna från Oslo och Utøya. Jag vet inte hur många spaltmeter jag läst om tragedin eller hur många berättelser jag hört och läst från personer som var där när det hände.

Ändå är det svårt ta in att har hänt - att det kunde och fick hända!

Det är svårt att förstå hur alla familjer och anhöriga som drabbats ska kunna gå vidare med sina liv efter en sådan här fruktansvärd händelse. Hur ska de som överlevde massakern på Utøya kunna våga blunda om kvällarna?

Det är som sagt framför allt en fruktansvärd tragedi för alla de som på något sätt drabbats, men det är också ett hårt slag för socialdemokratin världen över och även för demokratin.

Jag är övertygad om att många med mig som, oavsett partitillhörighet, är engagerade inom politiken dessa dagar funderat över om det verkligen är värt det. Svaret på den frågan är självklart:

Det är nu vi måste inse att det är värt varenda sekund av engagemang -för att upprätthålla ett samhälle som bygger på demokratiska värderingar.

Lika självklart som att den norska flaggan vajar på halv stång måste den demokratiska fanan hållas högt!

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |