fredag 9 juli 2010

Ännu en (M)-skandal?

Kan man säga att man är BLÅ-ögd om man trodde blint på Littorins snyfthistoria?

Självklart står jag fast vid det jag skrev om att media har ett ansvar när offentliga personers familjer kommer i kläm. Det måste finnas en gräns.

Däremot, när det nu uppdagas andra skäl till varför Littorin ska ha avgått, måste jag tillstå att hans uttalande på presskonferensen blev något att en förstklassig kandidat till Guldbaggegalan!

Är det sant det som media nu presenterar är det alltså ännu en av många moderatskandaler under denna mandatperiod.

"Visst har jag gjort saker som jag ångrar" sa Littorin på presskonferensen, men att det skulle handla om straffbelagda brott var väl kanske inte det första man tänkte på då.

Frågan är väl hur detta kommer att påverka den moderatledda regeringens förtroende så här i valrörelsens elfte timme? Hur trovärdig är regeringen om man lägger samman alla skandaler som uppdagats under denna mandatperiod? VIlken minister står på tur att kliva av sitt uppdrag?

Hur påverkas Reinfeldts popularitet bland väljarna? Han står ju faktiskt som ytterst ansvarig när det gäller att välja sina medarbetare. I förrgår hade han fullt förtroende för Littorin och idag tar han totalt avstånd från sin före detta arbetsmarknadsminister!

Såpoperan "Alliansen" fortsätter att rulla i svensk TV, men frågan är hur tittarsiffrorna ser ut efter den 19 september!?

/Matz

3 kommentarer:

  1. Högst personligen så tycker jag denna valupptakt nu är mättad med ett ständigt smashande av siffertrix och hårklyverier. Jag tror väljarna vill ha defakto på vad respektive block vill med sin politik i en eventuell majoritet. Denna tabloidteater är få svenska väljare intresserade av och det är inte säkert att den som skjuter sen står med trofen!

    SvaraRadera
  2. Till viss del, Lars, håller jag med dig och jag hoppas verkligen att folk vill veta mer om politiken än om skvallret. Tyvärr är det så att lösnummerjournalistiken säljer och när man dessutom, som Aftonbladet gjort idag med att gå ut med att man "kanske" kommer att publicera de bevis man har, gör en så kallad cliff hanger skapar det också en efterfrågan på mer skvaller.

    Jag tycker det är viktigt att det görs en del grävande journalistik, men det får inte vara på vilken bekostnad som helst.

    Pajkastning och det som du kallar tabloidteater är ju inget nytt i valtider. Det hör liksom till på något underligt sätt. Däremot tror jag inte vi ska underskatta väljarna. De är fullt kapabla att solla och vara kritiska i sin granskning av allt mediabrus.

    Jag ser fram emot de sista veckorna i valrörelsen och framför allt ser jag fram emot valdagen och valvakan. Resultatet? Jag ser fram emot det också!

    /Matz

    SvaraRadera
  3. Självklart ser vi fram emot valdagen Matz. Att det blir hårt och jämt är ju ett svårt att nonchalera,även om jag tror att en del oppinions undersökningar bär på svar som man avsiktligen ropat efter. Att kämpa vidare för vinst och därmed rättvisa får man ju dagligen energi till genom att betänka på vad dagens författning av landet skulle betyda i fyra år till.Att det är ett ödesval som Mona säger är knappast någon överdrift. Tillsammans skall vi VINNA!

    SvaraRadera

AddThis

Share |