måndag 19 juli 2010

Sociala media

För ett par veckor sedan startade jag en grupp på Facebook som heter "Vi som säger NEJ till hundrasförbud". Detta gjordes i samband med att Danmark sa ja till lagstiftning om just att förbjuda vissa hundraser - så kallade "kamphundar".

Gruppen var mer en impuls av oro för vad som skulle kunna komma att hända även här i Sverige och som ett brev på posten kom ju kommunminister Odell (KD) i förra veckan med den genialiska idén att följa Danmarks beslut och ha en liknande lagstiftning även i Sverige (vilket jag skrev om i min blogg samma dag).

Svenska Kennel Klubben - SKK - skriver på sin hemsida:

Öppna dina ögon Mats Odell (kd), och se sanningen i vitögat! Att införa förbud mot vissa raser löser inte grundproblemet – de oseriösa hundägare som håller sig med aggressiva hundar, oavsett ras! De hundägare som saknar både kunskap och ansvar men med målet att hota sin omgivning lär inte stoppas av ett rasförbud.

Att en politiker uttalar sig i en fråga som han så uppenbart inte har någon kunskap om är skrämmande. Att en politiker dessutom vill åtgärda de egentliga problemen med en ”plåsterlapp” är helt enkelt oseriöst.

Det här kan komma att bli en het potatis - inte i valrörelsen kanske, men längre fram!

Jag förstod att min Facebook grupp skulle få ett litet uppsving i och med Odells idiotiska uttalande. Döm om min förvåning när jag nu idag, bara någon vecka efter att jag konstaterat att ett 20-tal personer gått med, tittade in för att bli varse att drygt 3000 personer gått med!!!

Nog för att jag förstod att frågan engagerar många, men jag kunde ju aldrig i min vildaste fantasi tro att det skulle bli så många så snabbt!

Sociala media är spännande och nu har jag verkligen fått bekräftelse på att det går att göra skillnad även på dessa arenor (även om jag aldrig riktigt tvivlat på det).

Räkna med fler FB-grupper och blogginlägg från min sida ;)

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |