tisdag 10 augusti 2010

Fler vuxna i skolan

Publicerat i EP 100810

Johan Örjes (C) menar (EP 7/8) i sitt svar på min insändare att han är förvånad över det ”osakliga innehållet”. Innehållet i min insändare bygger på svaren i den enkät som genomförts i Enköpings skolor och som EP presenterade delar ur i en artikel, där också Örjes förekom.

Det kan mycket väl stämma att vi under den Socialdemokratiska majoriteten i början av 90-talet låg under genomsnittet i landet vad gäller lärartätheten. Det är snart 20 år sedan och efter den treårsperioden har det varit centerstyre i Enköping - förutom de fyra senaste åren då vi haft en moderatledd majoritet, där Örjes varit och är ordförande i nämnden för förskola och grundskola!

Idag ligger vi strax över genomsnittet! För att använda ett av Örjes favoritord känns ökningen ”marginell” med tanke på den tid som förflutit.

Örjes nämner också i sitt svar om att man i nämnden arbetar för att hitta blocköverskridande överenskommelser, vilket jag är fullt medveten om, uppskattar och som jag heller inte påstått motsatsen om. Det är punkterna på agendan som vi inte är överens om jag pekar på!

Till exempel anser nog de elever, föräldrar och lärare som skulle få ta del av det, enligt Örjes, ”marginella” budgettillskottet vi Socialdemokrater vill satsa på skolan att det är en välkommen satsning.

Apropå osakligt – om Örjes läst min insändare skulle han ha sett att jag inte nämner något om lärartätheten utan säger att vi Socialdemokrater vill öka antalet VUXNA i skolan.

En satsning på fler resurser i Enköpings skolor kommer både elever och lärare till dels. Det ökar arbetsron för eleverna och minskar arbetsbelastningen för lärarna.

Apropå osakligt – oavsett om elever ”menar olika saker” i sina enkätsvar är det de facto drygt 400 elever i Enköpings skolor idag som upplever att de inte får det stöd och den hjälp de behöver. Oavsett om de ”menar olika saker” är det deras verklighet!

Dessa elever är inte bara siffror i statistiken – det är barn och ungdomar som har rätt till arbetsro, trygghet och kunskap! Varje elev ska ha en ärlig möjlighet till goda resultat!

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |