fredag 27 augusti 2010

Sänkt restaurangmoms - nej tack!

Näringsminister Maud Olofssons (C) hjärtefråga i alliansens valmanifest är sänkt restaurangmoms, som hon menar skulle öka sysselsättningen i restaurangbranschen. Hur står det till med Olofssons kunskaper om det hon är minister om - nämligen näring?

Borde vi inte istället ställa oss frågan hur det står till med den svenska människan? Borde inte sänkt moms på baslivsmedel prioriteras före skräpmatskulturen?

Övervikt är tillsammans med allergier de snabbast växande sjukdomarna bland barn och unga.

Skulle man sänka momsen på baslivsmedel skulle med största sannolikhet fler ha råd att äta bättre hemma och dessutom kunna lägga pengar på resturangbesök oftare - om man vill!

Men som vanligt klämmer den moderatledda regeringen fram ogenomtänkta förslag som bara gynnar dem som redan har råd. Mycket vill ha mer, brukar man ju tala om!

Som sagt - sänk momsen på baslivsmedel och höj beskattningen på skräpmat och helfabrikat. För ett sundare Sverige helt enkelt!

/Matz

4 kommentarer:

  1. Har du ändrat åsikt idag;-)
    Eller är det fortfarande ett "ogenomtänkta förslag som bara gynnar dem som redan har råd" nu när även Mona Sahlin har lagt fram det!


    Johan!

    SvaraRadera
  2. Nej, jag står fast vid min åsikt! Man behöver inte alltid hålla med sin partiledare. Det är fördelen med ett öppet parti :)

    När till och med ekonomer säger att det är ett uselt förslag som bara gynnar en enskild sektor, restaurangbranschen, och att det inte kommer att påverka sysselsättningsgraden speciellt mycket (marginellt med andra ord) kommer det att slå snett!

    Så ja - jag tycker det är ogenomtänkt!

    /Matz

    SvaraRadera
  3. jag har under förra veckan gjort en test i Enköping på de restauranger som har centerns
    lapp om sänkt moms..
    jag har köpt lunch som jag har tagit med mig och då är momsen 12% men trot eller ej men inte på något ställe fick jag lägre pris än om jag skulle ätit där.....
    Jag vet att det är tufft att få verksamheten inom restaurang att gåihop men säg då att det är det som är poängen inte att det blir billigare för gästen ...känns mycket dumt med reklam om att det ska bli billigare sen inte ta lägre pris ......Helena Proos

    SvaraRadera
  4. Om priserna på livsmedel blir lägre, vilket fortfarande enligt min åsikt är ett bättre förslag, gynnar ju det restaurangbranschen dubbelt. Fler får råd att äta ute oftare och restaurangernas inköpskostnader sjunker!

    /Matz

    SvaraRadera

AddThis

Share |