torsdag 6 oktober 2011

Enköping - en av Sveriges sämsta skolkommunerna!

Varje år rankar Lärarförbundet "Bästa skolkommun". Enköping finns självklart med som en av de 290 kommunerna, men statistiken är skrämmande!

Så här ser Enköpings rankingplaceringar ut de senaste tre åren:

2009 - 183:e plats
2010 - 224:e plats
2011 - 248:e plats

När jag påpekade förra året att Enköping rasat i rankingen ifrågasatte dåvarnade orförande för Nämnden för förskola och grundskola (NFG), Johan Örjes (C) vikten av och trovärdigheten i denna ranking. En ranking gjord av ett av lärarnas egna fackförbund.

Örjes gick till och med så långt att han menade att Lärarförbundets ranking gav "en skev bild av verkligheten" och kom från en "intresseorganisation"! Märkliga uttalanden!

Nu rasar alltså Enköping ytterligare och är idag 43:e sämsta kommun i Sverige! Detta sker samtidigt som den moderatledda alliansen i Enköping hävdar att de satsar på skolan.

Något som jag tidigare här på bloggen menat, och som jag fortfarande står fast vid, är ren och skär lögn. Det budgettillskott nämnden fått kommer med största sannolikhet inte att täcka löne- och hyrashöjningarna.

Nu får det vara nog med bollande med siffror från alliansen! Denna ranking måste av den moderatledda majoriteten tas på minst lika stort allvar som man gör med Svenskt Näringslivs ranking och andra utmärkelser man försöker nå!

Det måste till rejäla satsningar på skolan om vi inte ska rasa ytterligare och hamna sist på listan av bästa skolkommun! Så upp till bevis Ingvar Smedlund (M) ordförande i skolnämnden!

/Matz

Fotnot: Siffror och statistik som ligger till grund för Lärarförbundets ranking är hämtade från Skolverket.

2 kommentarer:

  1. Låt oss börja med att konstatera att Lärarförbundet är en intresseorganisation. Deras skolrankning avspeglar också detta - bland annat har de lärarlöner med som en faktor. Något som inte på något sätt speglar hur bra skolan är för eleverna.

    Däremot finns det andra delar som är fullt relevanta - till exempel betygsresultat (mätt på flera olika sätt). Andra mått saknas - till exempel saknas elevernas perspektiv.

    Rankingen kan vara en utgångspunkt för samtal om skolan, men den är inte hela sanningen.

    SvaraRadera
  2. Tack Johan för att du tar ett steg i rätt riktning och medger att rankingen kanske ska tas lite på allvar i alla fall!

    Det jag ändå inte förstår är varför man gör så stor skillnad från majoriteten på vilken "intresseorganisation" som presenterar den "mest relevanta" statistiken.

    Det jag tänker på är Svenskt Näringslivs ranking som för er tydligen är oerhört viktig. Måtten och bedömningen i den mätningen kanske också kan ifrågasättar!?

    /Matz

    SvaraRadera

AddThis

Share |