tisdag 11 oktober 2011

Politiskt ledarskap efterlyses

Svar till Ingvar Smedlund, EP 7/10 2011

Till att börja med känns det märkligt att Ingvar Smedlund (M) försöker göra sig lustig i ett så pass allvarligt ämne som detta gäller när han skriver att han ”nästan känner sig lite mobbad” av min insändare.

Däremot håller jag med Smedlund om att skolan är en spegling av samhället i stort. Därför är det viktigt att det finns ett tydligt politiskt ledarskap med tydliga visioner.

Det är just i detta jag anser att den moderatledda majoriteten brister. Lärarförbundet ranking om bästa skolkommun, som presenterades i EP häromdagen, talar sitt tydliga språk – Enköping har på två år rasat från plats 183 till 243 (av 290 kommuner).

Ska vi komma åt detta samhällsproblem som Smedlund beskriver måste vi satsa på barnen!

Finanskommunalrådet Anna Wiklund (M) har vid något tillfälle nämnt begreppet ”Enköping som varumärke” och att vi ska vara stolta över den stad vi bor och verkar i. Lite så som man resonerar inom näringslivet.

För att spinna vidare på det kan man ju konstatera att det är allmänt känt att företag känner stolthet och månar om det man producerar och hela tiden strävar efter att kunna erbjuda den ultimata produkten.

Därför skulle jag vilja fråga Ingvar Smedlund vilken slutprodukt han som politisk ledare för skolnämnden vill leverera ut till kund? Hur ser din vision om Enköpings skolor ut?

Orättvisor som drabbar barn, elevers trygghet och nollvision vad gäller diskriminering och kränkande behandling måste alltid högprioriteras! Så ser i alla fall Socialdemokratin på saken!

Sin vana trogen lägger Smedlund ord i mun på oppositionen. Jag har aldrig påstått att jag förnekar honom en åsikt. Det skulle strida mot den demokratiska ordning och den ideologi jag står för. Däremot kanske man som politisk ledare bör reflektera över hur det man uttrycker kan uppfattas och tolkas.

Vidare påstår Smedlund att jag ”väljer den enkla vägen och lutar mig mot lagar”. Ett märkligt påstående för att komma från en moderat, vilka annars säger sig stå för just lag, ordning och att människor ska känna trygghet.

Följdfrågan till Smedlund faller sig därför ganska naturlig: Om vi inte ska följa lagar, förordningar och styrdokument – vad ska vi då ha dessa till?

Som sagt – jag efterlyser ett tydligt politisk ledarskap med en viljeriktning och vision om Enköpings skolor och hur arbetet mot diskriminering och kränkande behandling ska se ut!

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |