tisdag 23 mars 2010

Försäkringskassa

För ungefär 20 år sedan blev jag återbetalningsskyldig drygt 14.000 kr till Försäkringskassan för felaktigt utbetalt bostadsbidrag (som det hette då, dagens bostadstillägg). Anledningen var enligt Försäkringskassan att jag inte redovisat ändrad SGI - sjupenninggrundad inkomst!

Till historien måste då tilläggas att jag anmälde min SGI till avdelningen på Försäkringskassan som skötte just sjukpenningen. Det visade sig, när jag kontaktade avdelningen för bostadbidrag, att "man inte samkörde systemen"! "Vi har inte de rutinerna." var svaret jag fick! Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta...

I samma byggnad fanns alltså avdelningen för sjukpenning och avdelningen för bostadsbidrag. Man använde sig av samma datasystem, men tydligen olika delar av det. Det vill säga - den handläggare som skötte sjukpenningbiten la in siffrorna för SGI, men dessa siffror visades inte i systemdelen för bostadsbidrag varför handläggaren som skötte den delen inte fick upp det i sin systemdel. Logiskt - eller hur...

Nu är tydligen Försäkringskassan på gång igen! Under 2009 krävde man tillbaka - jag hoppas du som läser detta sitter ner - 354 MILJONER KRONOR!

Man har bland annat betalat ut livränta i åratal utan att göra några kontroller om huruvida dessa skulle betalas ut eller inte! Skräckexemplet är en man i Stockholm som fått ett återbetalningskrav på 520.000 kr.

Försäkringskassan medger "vissa brister i rutinerna"! Även här handlar det om att personer lämnat uppgifter om ändrad inkomst och trott att Försäkringskassan kontrollerat att ersättningen varit korrekt.

Men det känns ju i alla fall bra att de idag ändå har någon form av rutiner - något som de alltså sa sig sakna för 20 år sedan.

Teknik-, system- och produktutveckling har accelererat under de senaste 20 åren, men tydligen trampar Försäkringskassan på i samma fotspår som tidigare. Någon form av byråkratisk krabbgång. Man har fortfarande inte hittat RUTINER FÖR ATT SAMKÖRA SYSTEMEN!

/Matz

1 kommentar:

  1. Hej Matz
    Visst ter sig det fantastiskt underligt att F-kassans datakapacitet verkar stå kvar på 80talets nivå.
    Jag tycker att man gång på gång deklarerat att nu har samkörnings förmågorna och insatserna ökat och blivit bättre.
    När man djuplodar sin undran lite mer så kanske man vill tro att det haltande benet i realiteten verkligen är mänskligt och inte ettor och nollor i chips och processorer.
    Vad har man för kultur på F-kassan?
    Har man en stor och bred chefsstruktur där många ledare har pinkat in små revir månne?
    Många påvar som inte vill bli av med sin bit av den vatikanska tårtan.
    En fullgod samkörning skulle sannolikt betyda att många av dessa ledare skulle behöva leta nya och meningsfulla jobb.
    Jag läste någonstans att inom några år så skulle man kunna konstruera en MP3 spelare som hade kapacitet att hysa och spela upp all musik som någonsin givits ut.
    Självklart måste man i den andan då kunna bygga ett fullgott system för F-kassans register!
    Men vill alla ha det?
    Och vem bestämmer?

    SvaraRadera

AddThis

Share |