söndag 28 mars 2010

Rättvisare (S)amhälle!

Alliansens utlovade skattesänkningar för pensionärer låter stort men håller tunt!

För en pensionär med garantipension skulle det innebära ca en 100-lapp i månaden! Visst skulle pensionärerna få mer i plånboken, men skatteklyftorna mellan dem och de som arbetar kvarstår.

Alla pensionärer skulle alltså även fortsättningsvis betala mer i skatt!

Med alliansens skattesänkarpolitik kan vi också räkna med att olika avgifter och kostnader öka för den enskilde. Dessa kostnadsökningar kommer att äta upp de få kronor per månad pensionärerna skulle få. Så ser det ut idag för alla och så kommer det även att se ut framöver.

Aftonbladet skriver:
"Om förslaget blir verklighet innebär det att regeringen har sänkt skatten för landets pensionärer med totalt 10,5 miljarder kronor sedan valet 2006. Samtidigt har de som jobbar fått sin skatt sänkt med drygt 70 miljarder."

Vi får aldrig glömma att de som tjänar mest på den moderatledda regeringens skattesänkarpolitik är de som redan har mest!

Jag vill se ett rättvist Sverige!

Såg en intervju med Michael Moore igår. Han påpekade att Sverige alltid setts som ett land där man tar ett gemensamt ansvar, men "att man nu tenderar att amerikaniseras". Han menade också att USA fokuserar på "jag" medan Sverige alltid stått för "vi".

- Vill ni ha ett samhälle med ökad brottslighet och där arbetslösa och sjuka inte har rätt till sjukvård ska ni fortsätta på den inslagna banan och fortsätta amerikaniseringsprocessen, sa Moore.

Med en fortsatt borgerlig regering blir Sverige mer och mer ett jag-samhälle!

Med en Socialdemokratisk regering, tillsammans med (V) och (MP), kan VI räkna med att det välfärdssamhälle alliansen håller på att montera ner återställs.

VI kommer också att se ett rättvisare skattesystem - oavsett om VI är i arbetsför ålder eller är pensionärer!

/Matz

2 kommentarer:

  1. Hej Matz!
    Vet du var man kan hitta den där intevjun på internet med Michael Moore, där han talar om en amerikanisering av Sverige, som är det jag fruktar mest för vad det gäller vårt samhälle och politiska krafter som vill privatisera sjukvården? Jag ser mer och mer hur Sverige ser upp till USA som en storebror och lillebror Sverige vill vara presis som storebror. Det måste få ett slut! Jag har sett flera av Moores filmer och tycker att den intervjun han gav, reste stora varningsflaggor i hela mig. Men jag skulle vilja se HELA intervjun. Hälsningar; Epzon.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr har jag inte sett den på nätet, men den var på TV4 den 27 mars så det kanske går att söka på datum. Hittar du den får du gärna höra av dig!

    /Matz

    SvaraRadera

AddThis

Share |