onsdag 16 februari 2011

En svårtämjd springare...

Kan inte låta bli att komma tillbaka till gårdagens fullmäktige och då i första hand kring frågan om folkpartiets "prövoperiod" tillbaka i alliansen.

Som jag tidigare nämnt var Tomas Rådkvist (FP) upp i talarstolen och ifrågasatte processen inom alliansen vad gäller ändringar i förvaltningsorganisationen. I sitt inlägg menade alltså Rådkvist att (FP) och (KD) över huvud taget inte varit med i processen utan att det som presenterades som förslag är en produkt signerad (M) och (C). Frågan är då om det är de två kommunalråden som gjort gemensam sak i frågan?

Under Rådkvists anförande var det inte bara Urban Wahlberg (C) och Bo Reinholdsson (KD) som var märkbart irriterade.

Även moderaternas Markus Lagerqvist visade sin tydliga uppretade sinnestämning genom att gå fram till de övriga folkpartisterna i bänken. (Nu är det ju i och för sig inte så mycket som behövs för att trigga igång herr Lagerqvist - fråga Sven Jansson som utan att egentligen veta om det trampade på en öm tå!)

Vad som egentligen sas går det bara att spekulera i, men att det var någon form av tillrättavisning gick att utläsa av ansiktsuttrycken hos folkpartisterna.

Att Tomas Rådkvist är en nagel i ögat för den moderatledda alliansen och att han inte passar in i den moderatledda strategin råder det ingen som helst tvekan om. Den stora frågan är väl hur länge han kommer att få fortsätta med sina utspel och angrepp mot framför allt moderaterna innan folkpartiet står utanför alliansen igen.

Rådkvist har ju tidigare agerat politisk vilde i fullmäktige och att han skulle kunna hamna i samma situation igen känns inte som en högoddsare direkt!

/Matz

5 kommentarer:

  1. Intressanta kommentarer och analys Matz, kul att få respons på mitt inlägg "från sidan" på detta vis. Jag missade att Magnus "tillrättavisade" mina partikamrater, mig har han inte försökt med (han inser nog att det är lönlöst).

    Din spådom om "vilde" har ju egentligen redan blivit sann, det såg ju moderaterna till i förhandlingarna och de har ju själva satt sig i denna situation.

    För egen del är det ganska befriande att kunna vara helt rak och öppen i fullmäktige, vi får se vart det leder...

    Synd bara att EP inte alls skriver om debatterna i KF, det är märkligt tyst från det hållet.

    /Tomas

    SvaraRadera
  2. Ja, jag håller med om att EP är oroväckande tysta.

    Teleseum-frågan till exempel anses ju tydligen från EP inte vara intressant över huvud taget trots att det helt tydligt är så att någon inte varit helt sanningsenlig!

    Det finns ju som sagt en del saker som kan ifrågasättas och som borde vara intressant nyhetsstoff!

    Förstår att det är med viss tillfredsställelse du ställer dig i talarstolen och kan prata fritt. Frågan är väl hur det kommer att påverka dina partikamrater i längden!?

    /Matz

    SvaraRadera
  3. Det får visa sig, läs gärna min blogg http://radkvist.blogspot.com/ så kan du följa hur jag resonerar.

    /Tomas

    SvaraRadera
  4. En sak till Matz, du skriver att jag gör "utspel och angrepp" mot moderaterna. Det är en felaktig beskrivning, det jag gör är att jag analyserar och reagerar på vad andra gör, bland annat moderaterna.

    En del är bra, annat mindre bra och i så fall talar jag om vad jag tycker om det utifrån en liberal ståndpunkt och utifrån vårt valprogram.

    Utspel och angrepp får andra ägna sig åt.

    /Tomas

    SvaraRadera
  5. Det jag skriver om "utspel och angrepp" är mer en analys JAG gjort av hur jag tror att framför allt moderaterna ser på din "liberala ståndpunkt"!

    /Matz

    SvaraRadera

AddThis

Share |