torsdag 13 oktober 2011

Stolt sosse!

De senaste dagarna har präglats av medias granskning av Håkan Juholt. Självklart dras jag som representant för Socialdemokratin in i detta och får "stå till svars" för Juholts eventuella bidragsfusk när jag möter människor i vardagen.

Problemet är att jag varken kan bekräfta eller dementera det som sägs. Jag kan heller inte försvara eller fördöma . Jag sitter inte inne med sanningen! Däremot kan jag ha - och har - en egen åsikt om själva situationen.

Det vore konstig om inte detta skulle påverka Socialdemokratins ställning och oppinionssiffrorna. Det diskuteras om Juholt ska ta en time-out eller rent av avgå. Personligen är jag övertygad om att det kommer att grävas fram minsta lilla skitsak om Juholt som kommer att lyftas fram i media oavsett om det är relevant eller inte.

Håkan Juholt kommer inte att kunna peta sig i näsan de närmaste veckorna utan att media kommer att skriva stora rubriker om det.

Socialdemokratin var på väg upp igen, men det känns som det nu tog tvärstopp. Däremot får det inte sätta stopp för vårt politiska arbete. Politiken får inte tappas bort på vägen. Både på riksplanet och lokalt måste vi fortsätta driva vår politik. Vi måste visa att vår politik och vår ideologi står stark även när det blåser hårda vindar kring enskilda partimedlemmar.

Jag är fortfarande stolt över att vara Socialdemokrat. Jag är fortfarande stolt över att ha fått förtroendet av väljarna att driva socialdemokratisk politik och det förtroende vill jag förvalta på bästa sätt.

Feta rubriker i lösnummerprofitörernas skvallerspalter får inte sätta stopp för mitt politiska uppdrag!

/Matz

3 kommentarer:

  1. Någon har valt Juholt!
    Någon trodde på honom!
    Någon såg honom som lämplig partiordförande!
    Någon trodde att det Juholt trodde på det borde man oxå tro på!
    Om man tar den positionen som Mr j tagit undrar man hur detta kan försvaras. Att vara oförviltlig
    kan ingen vara MEN att som Mr j uttala sig om
    saker o förhållande som han i sin mest förvillande fantasi inte kan ha en aningen om med tanke på hur hur han lever o ser till att leva sitt liv är stötande.
    Beklagar djupt att S fann denna hala ål i st f
    Mr s

    SvaraRadera
  2. Ibland gör individer i politiska partier fel, ibland finns det individer som är falska, slarviga med sanningen, slarviga med pengar, har låg moral, vänder kappan efter vinden, lever inte som dom lär etc etc.
    Såna individer finns sannolikt i alla partier.
    När media då belyser detta och påtalar det, kan man inte hoppa på dom varje gång det drabbar en inidivid i det egna partiet, se det som att dom långsiktigt faktiskt gör partiet en tjänst.

    Att kalla dom för "lösnummerprofitörerernas skvallerspalter" är som att vara en dålig förlorare. Se det som att dom gjort partiet en tjänst istället även om det svider kortsiktigt. Dessutom är det en lärdom för framtida ledare och politiker. Vilket gör att saker blir bättre.

    SvaraRadera
  3. Så har då förundersökningen lagts ner! Och hur går vi då vidare från det?

    Weimar - jag valde Juholt! Jag trodde på honom! Jag såg honom som en lämplig partiordförande. Och ja - jag tror på det Juholt förmedlade på extrakongressen där han blev vald till partiordförande. Jag tror på det för det ligger helt i linje med den ideologi jag står för:

    Att bekämpa orättvisor i samhället var än de dyker upp!

    Anonym - jag håller med om att media ska granska politiker och påvisa om något är fel.

    Nu läggs förundersökningen ner vilket innebär att man inte kan bevisa att Juholt gjort det han gjort med uppsåt. Därmed försvarar jag inte det som skett.

    Jag hävdar fortfarande att media idag i mångt och mycket handlar om lösnummersjournalistik! Det gör mig inte till dålig förlorare. Kvällspressen har anammat skvallerjournalistiken och känns inte längre seriös i alla lägen.

    Alldeles riktigt konstaterar du att fuskare finns i alla partier. Det visar dagens rubriker som skriver om en centerpartist som tillskansat sig drygt 100.000 kr mer än Juholt. Frågan är om det blir någon förundersökning där och om media följer upp detta.

    Nej, det blir nog som vanligt när det gäller allianspolitiker - de kommer billigt undan!

    Jag vet att jag låter bitter, men jag står för att anse att just kvällstidningarna - både Aftonbladet och Expressen - tappat sin trovärdighet som samhällskritiker!

    /Matz

    SvaraRadera

AddThis

Share |