lördag 15 oktober 2011

Vem granskar media?

I en kommentar på mitt tidigare blogginlägg "Stolt sosse", där jag hävdar att kvällspressen är lösnummersprofitörer som bedriver skvallerjournalistik, påstår en anonym läsare att jag är en "dålig förlorare".

Det är sant att jag till viss del ser mig som en förlorare i och med att socialdemokratin förlorat på hela den här affären. Det är möjligt att jag uppfattas som en dålig sådan när jag "skyller" på media.

Men låt oss då se på hur media har agerat i den här så kallade affären:

  • Media "hänger ut" Juholt som fuskare utan att egentligen ha konstaterat att det finns tydliga regler kring ersättning för dubbelt boende för riksdagsledamöter. Man har redan gett sin dom!

  • Förundersökningen läggs ner pga att det inte går att bevisa att Juholt begått något brott. Det visar sig också att reglerna kring ersättning för dubbelt boende är om än inte helt obefintliga så otydliga att det inte går att tyda vad som egentligen gäller. Alltså handlar det till syvende och sist om ett systemfel!

  • I ett försök att "väga upp" den enkelriktade så kallade granskningen av bidrag för dubbelt boende för riksdagsledamöter publiceras korta notiser om en "C-ledamot" som tagit ut ersättning för dubbelt boende trots att han sålt lägenheten ifråga! C-ledamoten Erik A Eriksson ska dessutom ha plockat ut ersättning för sig och sin sambo under åren 2006-2010 och totalt rör det sig om 250.000 kr! Alltså drygt 100.000 kr mer än Håkan Juholt! Man ställer sig frågan: "Vart tog mediadrevet vägen?"
För mig blir det ganska tydligt att det för media inte handlar om att granska huruvida riksdagsledamöter "missbrukar" ersättningssystemen eller om systemet är otydligt.

Det handlar om att sälja lösnummer! Det gör man inte med den värmländska c-ledamoten Eriksson för det namnet är inte känt för svenska folket. Håkan Juholt säljer bättre helt enkelt!

Nej, för mig handlar det inte om att jag försvara det Håkan Juholt gjort. Det får inte förekomma över huvud taget - oavsett vem det handlar om!

Nej, jag tycker inte att media ska sluta granska politiker. Det är deras uppgift!

Men - vem granskar media?

Både Juholt och Eriksson har erkänt att de gjort fel. Jag tvivlar på att jag kommer att få uppleva den dag media går ut offentligt och meddelar att DE gjort fel.

Därför står jag fast vid att kvällstidningarna är lösnummersprofitörer som allt mer ägnar sig åt skvallerjournalistik istället för seriös granskning!

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |