måndag 31 oktober 2011

Alliansen blundar för fattigdomen i Sverige

Hösten 2009 förde jag en debatt med Solvieg Zander (C), riksdagkvinna från Enköping som sitter som suppleant i socialutskottet, om fattigdom i Sverige. Zander hävdade att det inte existerar fattigdom i vårt land trots att jag la fram fakta som bekräftade motsatsen.

Zander satt också med i TV och presenterade sin och den moderatledda alliansens syn på verkligheten.

Ett halvår senare presenterade riksdagens utredningstjänst en rapport som visade på att 25,5% av alla ensamstående kvinnor levde under vad man kallar relativ fattigdom och att antalet fattiga ökat lavinartat under åren 2006-2010 - den moderatledda regeringens första fyra år vid makten.

Till det bör också påpekas att den relativa fattigdomen 2005-2006 hade planat ut och till och med börjat vända nedåt igen med en socialdemokratisk regering.

Ser man på barnfattigdomen är det samma mönster med en stadig ökning för varje år och hur man från den moderatledda alliansen visar tydliga tecken på att inte ta Barnkonventionen på allvar!

Även svenska kyrkan har bekräftat att antalet fattiga som besöker kyrkan i behov av såväl mat som pengar har ökat avsevärt sedan 2006.

Nu kan vi återigen läsa om hur den moderatledda regeringens ledamöter i socialutskottet blundar för verkligheten. Denna gång är det moderaterna Isabella Jernbeck och Mats Gerdau som vid ett besök vid RFHL, RIksförbundet för hjälp åt narkotika- och läkemedelsberoende, hävdat att fattigdom inte existerar i Sverige.

Jernbeck ska enligt uppgift ha uttryckt följande:

"Fattigdom förknippar jag med Afrika. Det finns inga fattiga människor i Sverige tycker jag."

Jernbecks ord slår an den ton jag sedan länge ansett känneteckna den moderatledda regeringens människosyn!

Jag vill uppmana alla att läsa hela återgivningen av besöket på RFHL. Den ger en tydlig bild av vilken människosyn som präglar den moderatledda alliansen, oavsett partitillhörighet, och tydligen är ett måste för att få sitta med som representant i socialutskottet.

Själv har jag svårt att förstå hur man över huvud taget kan blunda för den SANNA verkligheten, hur man kan stänga in sig i en blå bubbla som stänger ute allt obehagligt och frånsäger sig allt ansvar. Jag förstår det bara inte!

Och då blir det än mer beklämmande när de "nya" moderaterna pratar om solidaritet, frihet, jämlikhet och trygghet utan att förstå ordens innebörd! Skrämmande!

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |