söndag 5 september 2010

Citat eller ideologi?

Var och en efter förmåga, åt var och en efter behov!

Ett begrepp som Mona Sahlin använt sig av vid ett flertal tillfällen och som nu utpekas vara ett citat av Karl Marx av bland annat Aftonbladets Peter Kadhammar. Kadhammar får också medhåll från ett antal intellektuella och menar också att detta är "definitionen av den kommunistiska utopin".

Jag har personligen hört Mona Sahlin använda sig av den här frasen vid två tillfällen - distriktskongressen 2009 och vid den senaste partikongressen. Och precis som Mona rös när hon hörde Olof Palme använda uttrycket kände jag när hon använde det.

För mig handlar det om att alla som kan ska vara med och bidra till välfärden för att alla som har behov ska kunna få dem tillfredsställda. Det innebär att jag bidrar så länge jag jobbar, men ska också kunna ta del av det när jag behöver. Blir jag sjuk ska sjukförsäkringen vara min trygghet. Blir jag arbetslös ska arbetslöshetsförsäkringen garantera en grundtrygghet.

Att detta skulle från början vara en kommunistisk tanke må så vara, men den stämmer mycket väl överens med socialdemokratisk ideologi om trygghet och solidaritet.

Därför är det för mig en självklarhet:

Var och en efter förmåga, åt var och en efter behov!

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |