fredag 17 september 2010

Hur trovärdig är Johan Örjes (C)?


I dagens EnköpingsPosten blir jag beskylld av Johan Örjes (C), ordförande i nämnden för förskola och grundskola, för att ge en skev bild av elevers resultat i Enköpings skolor (lilla urklippet).

Detta grundar Örjes på att jag redovisat att Enköping rasat i Lärarförbundets ranking. Lärarförbundet i sin tur plockar siffrorna från Skolverket!

I samma tidning kunde man också idag läsa en artikel om att antalet elever som inte når kraven till nationella programmen på gymnasiet och antalet elever på individuella programmet har ökat i Enköping (stora bilden).

Är detta också felaktiga siffror, är frågan man måste ställa till Johan Örjes då? Siffrorna kommer även i detta fall från Skolverket!

Örjes pratar också om en "medveten politik" från alliansens sida. Om det här är resultatet av denna medvetna politik så bevare oss för att det blir forsatt moderattledd majoritet i Enköping.

Nu kan jag ju inte annat än ifrågasätta Örjes trovärdighet när han gång efter annan uppenbarligen inte har koll på läget och verkligheten. Man bör nog akta sig för att beskylla andra för att ge skeva bilder av densamma om man själv inte har ordentligt på fötterna.

Rösta S på söndag - för en rättvisare skola helt enkelt!

/Matz

5 kommentarer:

  1. Det känns som alliansen gått från värdig debatt till retorisk kung fu. När man söker saklig diskussion så haglar svordommar och dom griper hemmagjorda sanningar i luften likt såpbubblor.
    Inom idrotten hade jag enväldigt diagnostiserat detta som torskfrossa,men eftersom vi är trygga och därmed sakliga så ler vi bara åt stressfenomenet. Svar på rubrikens fråga är NEJ!

    SvaraRadera
  2. Nej. Inte alls trovärdig skall det givetvis vara!
    Föll bort tyvärr.
    Ursäkta fektryls nisse

    SvaraRadera
  3. Jag har full koll på läget;-)Den statistik som jag redovisar är den som finns i SKL:s öppna jämförelser, den statistik som är framtagen för att kunna jämföra kommunernas grundskolor.

    Det är därför jag kan påpeka att den statistik du redovisar ger en skev bild av verkligheten i Enköpings skolor.

    Självklart bör redovisningen omfatta alla elever i kommunen, även de som går i fristående skolor. Annars går det inte att jämföra med andra kommuner.

    När det gäller gymnasiebehörigheten framgå av artikeln att den i Enköping är samma som genomsnittet i landet, det betyder att vi troligen stiger i den rankingen (vi ligger nu på rank 150)- men det som presenteras nu är preliminära värden.

    Det är ingen tvekan om att resultaten i Enköpings skola har förbättrats under mandatperioden. Men vi är inte nöjda - vi i Centerpartiet vill fortsätta att utveckla Sveriges bästa skola i barnens bästa Enköping.

    SvaraRadera
  4. Men hur gamla är de siffror du presenterar, Johan? Gäller inte de för 2008/2009?

    De siffror jag hänvisar till är lite färskare, så att säga!

    Jag redovisar punkterna från "intresseorganisationen" Lärarförbundet igen. Jag har dessutom varit i kontakt med Lärarförbundet, som inte håller med i din bedömning att statistiken skulle ge en skev bild.

    Du säger att det inte går att jämföra med andra kommuner. Men Johan - de andra kommunerna har ju mätts på samma grunder! Vi backar - inse fakta!

    Jag är övertygad om att det här ÄR av intresse för både föräldrar, elever OCH personal.

    * resurser till undervisningen
    * utbildade lärare
    * lärartäthet
    * friska lärare
    * lärarlöner
    * kommunen som avtalspart
    * andel barn i förskola
    * betygsresultat, genomsnittligt meritvärde i åk 9 (173-188)
    * betygsresultat i åk 9 i förhållande till förutsättningarna, SALSA (170-222)
    * andel elever som är godkända i alla ämnen i åk 9 (150-169)
    * andel elever godkända i alla ämnen i förhållande till SALSA (140-223)
    * andel elever som fullföljer gymnasieutbildningen inom 4 år (163-238)
    * andel elever som uppnår grundläggande behörighet för högskolestudier
    * övergång till högskolan

    Det är riktigt att vi ligger på riksgenomsnittet vad gäller gymnasiekompetensen, men kurvan är fallande! Men oavsett vilken statistik som nu skulle vara mer rätt än den andra så visar det ju att andelen som INTE har behörighet till de nationella programmen och andel elever på individuella programmet har ÖKAT, Johan!

    Hur stämmer det med din uppfattning om ”kraftigt förbättrade resultat”? Jag får inte ihop den ekvationen!

    /Matz

    SvaraRadera
  5. En ordförande som hänvisar till lärarförbundet som en "intresseorganisation"...brrrrrr

    SvaraRadera

AddThis

Share |