torsdag 9 september 2010

Tummen ner för Enköpings skola

Idag presenterade EnköpingsPosten resultatet av Lärarförbundets ranking för bästa skolkommun. I den har Enköping rasat från 183 till 224.

Med tanke på det jag skrev om på bloggen för någon dag sedan om "Människan viktigare än statistiken" och den kommentar jag fick från Johan Örjes (C) så var det bara på sin plats att jag skickade in en insändare som spinner vidare på ämnet.

Självklart kommer den att presenteras i sin helhet här på bloggen så snart den publicerats i lokaltidningen!

Håll ut!

/Matz

6 kommentarer:

  1. Som framgår av artikeln beror "raset" bland annat på att lönerna i andra kommuner ökat mer än i Enköping. Det är en helt rimlig punkt för ett fackförbund att fokusera på, men säger i sig inget om kvaliteten i Enköpings skolor.

    SvaraRadera
  2. Helt rätt Johan, men vi kanske ska säga HELA sanning och det är ju att resultatet av undersökningen bygger på 14 olika punkter där lärarlönerna bara är en av dem!!!

    Här nedan presenterar jag samtliga punkter och intill vissa står inom parentes Enköpings tidigare placering och därefter årets. Det som är intressant är att placeringarna kring punkterna om SALSA-värden har rasat och här har ju du, Johan, länge hävdat att vi i Enköping ligger över riksgenomsnittet.

    De kriterier som ligger till grund för undersökningen är:
    * resurser till undervisningen
    * utbildade lärare
    * lärartäthet
    * friska lärare
    * lärarlöner
    * kommunen som avtalspart
    * andel barn i förskola
    * betygsresultat, genomsnittligt meritvärde i åk 9 (173-188)
    * betygsresultat i åk 9 i förhållande till förutsättningarna, SALSA (170-222)
    * andel elever som är godkända i alla ämnen i åk 9 (150-169)
    * andel elever godkända i alla ämnen i förhållande till SALSA (140-223)
    * andel elever som fullföljer gymnasieutbildningen inom 4 år (163-238)
    * andel elever som uppnår grundläggande behörighet för högskolestudier
    * övergång till högskolan

    Jag antar att du som ordförande i nämnden för förskola och grundskola tagit del av undersökningen i sin helhet och sett samtliga resultat. Frågan är om du inte läst den ordentligt eller bara blundar för verkligheten?

    /Matz

    SvaraRadera
  3. Detta förklaras i huvudsak med att Enköpings förväntade SALSA-värde har ökat, något som vi konstaterade redan i samband med årsredovisningen. Jag kan faktiskt inte påminna mig att jag påstått att vi legat över genomsnittet i SALSA-värden. Däremot har jag någon gång påpekat att vi varit bättre än vissa grannkommuner.

    När det gäller genomsnittligt meritvärde känner jag inte igen rankingen, enligt SKL ligger vi på plats 99 (läsåret 2008/09), som är det senaste som det finns statistik från.

    SvaraRadera
  4. Siffrorna kommer från Skolverket! Kalla fakta!

    /Matz

    SvaraRadera
  5. SKL:s siffror kommer också från Skolverkets statistik och är ett tydligt besked om att vi i Enköping är på rätt väg.

    Sedan har vi en bra bit kvar innan jag, Centerpartiet och alliansens är nöjda.

    SvaraRadera
  6. Hur förklarar du då siffrorna Lärarförbundet redovisar? Menar du att Lärarförbundet ljuger och att Skolverket lämnar olika siffror beroende på mottagare?

    SvaraRadera

AddThis

Share |