Här kommer den utlovade insändaren som publicerades i EP idag!
Att skolan samt barn- och ungdomsfrågor ligger mig varmt om hjärtat är väl vid det här laget väl känt. Mina insändare är ofta riktade mot de orättvisor vi ser i Enköpings skolor idag och med förklaringar på hur vi Socialdemokrater vill komma till rätta med dem.
Även på min blogg är det dessa frågor som förekommer mest frekvent. På ett av mina senare inlägg visar jag på hur alliansen både i riket och lokalt tittar mer på siffror i statistiken än på människorna, i detta fall barnen, bakom siffrorna.
Ordförande i nämnden för förskola och grundskola Johan Örjes (C) har vid några tillfällen beskyllt mig för att fara med osanning och så även i denna fråga. Han försöker också påvisa att den moderatledda skolpolitiken i Enköping har gett positiva effekter. Eller som han själv uttrycker det i en kommentar på min blogg:
”Utvecklingen är också i huvudsak positiv - i de fall den går att mäta.”
Så var vi då där igen! Mätbarhet i siffror är viktigast för alliansen. Hur barnen känner, mår och ges möjligheter att lyckas i vardagen är sekundärt!
Därför måste det ha kommit som ett slag i ansiktet på Johan Örjes och övriga företrädare för den moderatledda skolpolitiken när EP den 9 september presenterade siffror där Enköping tappar placeringar i Lärarförbundets ranking. Från plats 183 till 224 – av Sveriges totalt 290 kommuner.
Detta måste till och med av sifferivrare ses som ett underbetyg – eller rentav IG!
Socialdemokratisk politik står för ett rättvisare samhälle, ett rättvisare Enköping med en rättvisare skola där människor, såväl barn som vuxna, är viktigare än siffror i statistiken!
/Matz
BRA skrivet Matz!
SvaraRaderaJa ska borgarna förverkliga sin dröm om elit Sverige så lär det till att alla barn som slutar skolan ska vara hela,rena och duktiga. Dom med svårigheter och hinder får klara sig själva,precis som dom vuxna i dagens samhälle!
Under den senaste mandatperioden har skolan i Enköping fått mer resurser, vi har stärkt elevhälsan och resurscentrum. Vi framhålls allt oftare som ett föredöme när det gäller arbetet för att stödja utsatta barn.
SvaraRaderaDet finns en bred enighet om detta i nämnden, från vänster till höger.
Kunskapsresultaten är också bättre än de var tidigare, i varje fall om vi använder oss av de officiella öppna jämförelserna från Sveriges kommuner och landsting.
Läste EP idag! Två intressanta saker - en artikel och en insändare. Lite motsägelsefulla kanske! Har också skrivit ett blogginlägg om det idag!
SvaraRadera/Matz
Skoldebatten behöver en omstart där fakta accepteras i stället för att sopas under mattan. DIVERGENSPRINCIPEN och dess konsekvenser bör stå i centrum likaväl som den svåra INDIVIDUALISERINGSFRÅGAN.
SvaraRadera