onsdag 1 februari 2012

Björklund - en bakåtsträvande teknofob

Fotomontage: Gustav Keijser
Det är väl i och för sig ingen nyhet att utbildningsminister Jan Björklund (FP) är en bakåtsträvare. Alla känner till hans i det närmaste maniska kamp om att återinföra betyg i ordning och uppförande.

1897 infördes en sjugradig skala av bokstavsbetyg. I och med den nya läroplanen LGR11 som är Björklunds skötebarn tar alltså skolan ett drygt 100-årigt steg tillbaka. Visserligen är betygsskalan sexgradig, men nog luktar det 1800-tal lång väg!

Nu visar det sig också att utbildningsminister Björklund är teknikutvecklings- och framtidsfientlig. Beviset kom när Björklund i skarpa ordalag kritiserar Sollentuna kommun som vill förse alla elever med surf-/läsplattor redan 2013. Detta i ett sätt att stimulera och inspirera till läs- och skrivutveckling!

Björklund skräder inte med orden när han går till angrepp mot Sollentuna kommun:

"Jag blir oerhört provocerad när kommunala företrädare anser att böcker tillhör forntiden. Böckerna har en självklar plats i skolan och nationella prov skrivs för hand."

Själv reagerade jag ganska starkt på hans eget uttalande. Varför blir han provocerad av att det är en kommunal företrädare? Hade det varit bättre med en privat driven skola som lockar elever med datorer eller surfplattor?

Man måste också ställa sig frågan om Björklund över huvud taget vet vad han pratar om? Personligen läser jag både böcker och tidningar på min Samsung Galaxy Tab och det går till och med att "bläddra", göra överstrykningar, sätta bokmärken mm. Jag har också en antecknings-app där jag kan "skriva för hand" eller välja att använda ett tangentbord!

Nej, det är nog dags för det gode Björklund att kliva ut i verkligheten och se sig om bland alla duktiga pedagoger som ser möjligheterna med teknikutvecklingen och hur den nya tekniken använd på rätt sätt kan hjälpa elever till höga kunskapsnivåer!

Jag håller med Mikael Damberg (S), partiets utbildningspolitiska talesman, som ser den digitala utvecklingen som självklar även på det pedagogiska området. Damberg bemöter Björklunds teknofobi med:

"Det är tråkigt om Sverige ska backa in i framtiden. Nu krävs ett tydligt ledarskap av utbildningsministern och en offensiv politik på det här området."


Kunde inte ha sagt det bättre själv!

/Matz

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att du är lite väl hård mot Björklund, inte minst i rubriken. Jag håller med om att han var lite onyanserad men jag tror även att du håller med om att motoriken är viktig vid läs- och skrivinlärning och att penna och papper har en viktig roll.
    Dessa kan ju med fördel kombineras med tekniska hjälpmedel som skrivplatta som jag tror kan vara ett lyft för många skolor och mer användbar än sk "smartboards"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rubriker är till för att locka till vidare läsning! :D

      Vi är nog ganska överens om att det ena inte per automatik utesluter det andra. Det gäller att hitta en bra kombination.

      Samtidigt måste också skolan följa teknikutvecklingen för att eleverna ska kunna tillgodogöra sig även den typen av kunskap, som alltmer efterfrågas på arbetsmarknaden!

      Skrivplattan tror jag personligen är ett utmärkt verktyg att använda i skolan. Den kan dessutom kopplas till ett annat alldeles utmärkt verktyg - smartboarden! De bygger ju lite på samma teknik med touchscreen-funktioner!

      Det verkligt svåra uppdraget i allt detta är att få beslutsfattare, pedagoger och kanske även föräldrar att inse vikten av att följa med teknikutvecklingen och hur tekniken kan användas i pedagogiskt syfte! Eleverna har redan insett fördelarna!

      /Matz

      Radera

AddThis

Share |