lördag 25 februari 2012

(S) vill ha säkrare vägar

I onsdags morse körde jag sträckan Enköping-Västerås tur och retur. Ett underkylt regn medförde att väglaget blev svårhanterat och man tvingades anpassa hastigheten därefter.

De allra flesta personbilarna gjorde som jag och lättade ordentligt på gasen. Yrkestrafiken däremot verkade tro sig bemästra den glashala vägbanan som allt mer kom att likna en curlingbana!

På vägen hem igen stod bilar som på ett radband utmed vägen mot viltstängsel och i diken pga av halkan. Trots det fortsatte yrkeschaufförerna att köra om mig med höga hastigheter.

Även på mötande vägbana kunde jag konstatera att personbilar körde försiktigt. Någon kilometer från Hälla hade en mindre bil kört in i mitträcket och ställt sig på tvären över körbanan. Ytterligare tre bilar hade påverkats av detta och stod runt omkring. Jag passerade och såg att ingen verkade ha kommit till skada.

Ett hundratal meter längre bort kom en långtradare med släp i hög fart. Jag och fler med mig blinkade med helljuset för att varna om det hinder som vi just passerat. För sent insåg lastbilschauffören att det stod en bil tvärs över körbanan. Jag såg i backspegeln hur ekipaget började fara okontrollerat fram och tillbaka på vägbanan och släpet ställde sig helt på tvären. Jag befarade det värsta...

Senare kunde jag dock läsa att chauffören lyckats styra ner sitt fordon i diket och därmed undvikit en allvarlig olycka!

I Sverige arbetar vi sedan 1997 utifrån en nollvision vad gäller trafiksäkerhet där det långsiktiga målet är att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Med fokus på denna nollvision sjönk också antalet dödade och skadade i trafiken rejält under flera år.

Tyvärr ser vi nu att den trenden har vänt de senaste åren och vi ser återigen att antalet döda i trafiken ökar. Här måste vi se allvaret och sätta in snabba och rätt åtgärder.

Från Socialdemokratiskt håll vill vi bland annat införa en vinterdäckslag även för tyngre fordon. Detta är inget nytt utan något som föreslogs redan för fyra år sedan från dåvarande Vägverket. Den moderatledda regeringen har inte lyft ett finger för att få till denna lag!

Vi vill också att det tillsätts en kommission som utifrån en granskning av de tio farligaste vägarna i Sverige tar fram förslag på trafiksäkerhetshöjande åtgärder. Ett konkret exempel kan vara att göra fler vägar mötesfria!

Sverige är ett av de världsledande länderna vad gäller trafiksäkerhet både inom forskning och inom fordonsbranschen. Den positionen ska vi värna av fler orsaker! En satsning på trafiksäkerheten ger inte enbart ökad trygghet i trafiken utan gynnar också jobben i Sverige.

Det är hög tid att vända den oroväckande trenden med ett ökat antal döda i trafiken och göra verklighet av den nollvision som den moderatledda regeringen med all tydlighet har styrt ner i diket! Sverige kan om viljan finns!

Socialdemokraterna vill!

/Matz

6 kommentarer:

  1. Är det regeringen som infört dubbdäcksförbud på Kungsgatan m fl gator i centrala Uppsala och tvingar länets invånare som behöver ta bilen till de centrala delarna i sin residensstad att avstå från de säkraste vinterdäcken? På vilket sätt har socialdemokraterna i Uppsala län försökt få bort detta förbud?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte regeringen som infört dubbdäcksförbud. Det är ett beslut taget av lokalpolitiker i enighet över blockgränserna. Beslutet är taget i och med ett man uppmätt höga halter partiklar i luften till följd av just användandet av dubbdäck.

      Det är som sagt en lokal fråga för Uppsala och alltså inte något som tas på distriktsnivå inom Socialdemokratin. Därför kan jag inte heller ge ett rättvisande svar eftersom jag är fritidspolitiker för (S) i Enköping.

      Mitt förslag är att du tar kontakt med gatu- och samhällsmiljönämnden i Uppsala så kan de säkert ge dig ett mer uttömmande svar!

      Lycka till!

      /Matz

      Radera
  2. http://www.expressen.se/gt/ledare/debatt-varfor-struntar-s-i-trafikexperterna/

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... och i Uppsala har man moderat styre med samma problematik.

      När det gäller stadstrafik är det lokala bestämmelser än så länge och jag tror personligen att man måste ta en rikstäckande beslut om hur man ska hantera frågan om hur man sänker partikelhalterna utan att för den delen åsidosätta trafikfarorna.

      Mitt ursprungsinlägg här på bloggen handlade om trafiksäkerheten på våra hårt trafikerade större vägar, men självfallet måste man också se över hur vi säkrar upp stadstrafiken.

      /Matz

      Radera
    2. Glömde tillägga att Hornsgatan i Stockholm är också en dubbdäcksfri gata i en moderatstyrd kommun!

      Radera
  3. Uppsala är den enda kommun i Sverige som infört dubbförbud men inte infört miljözon för tung trafik för att minska utsläppen. Miljözon är infört i 6 kommuner i Sverige, däribland Göteborg och Stockholm som är de enda kommunerna utom Uppsala som infört dubbförbud. I Göteborg och Stockholm är dock miljözonerna betydligt större än zonerna med dubbförbud, som är begränsade till enstaka gator med kvarstående emissionsproblem efter införande av miljözon. I Uppsala har man dock valt att inte införa miljözoner för att det skulle bli för dyrt för UL och Uppsalabuss att byta ut gamla dieselbussar som inte uppfyller moderna utsläppskrav. Istället tvingar Uppsala kommuns politiker länsinvånare som måste använda bilen för att besöka Uppsalas centrala delar att välja mellan att avstå från de säkraste däcken eller bryta mot lagen. Den som väljer bort dubbdäcken för att följa kommunens beslut är knappast någon risk för sig sig själv på gatorna i Uppsala. Däremot för fotgängare och för sig själv på vägar med dålig vinterväghållning på väg till Uppsala, som t ex väg 569 från Torstuna och Nysätra till Örsundsbro och väg 55 mellan Örsundsbro och Uppsala.

    Läs mer här:

    http://www.akeri.se/files/bilder/vastragotaland/dokument/Milj__zon__svenska.pdf

    och här:

    http://www.busstidningen.se/2011/09/01/uppsala-skjuter-upp-miljozon-%E2%80%93%C2%A0kollektivtrafiken-hanger-inte-med/

    SvaraRadera

AddThis

Share |