måndag 26 mars 2012

Regeringens miljöpremie floppar

Först arbetslinjen, sen skolpolitiken och nu miljöpolitiken! Den moderatledda regeringens politik håller på att falla sönder totalt!

Senast i raden av totalt misslyckade insatser från alliansen är den supermiljöpremie som man lanserade som en ”storsatsning på miljön”! Premien på 40 000 kronor menade regeringen skulle bidra till en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Totalt har regeringen avsatt 200 miljoner kronor på denna supermiljöpremie.

I år har hittills endast 25 så kallade supermiljöbilar sålts! Enligt Motormännen skulle det innebära att om försäljningen fortsätter i samma takt fram till och med 2014 kommer enbart 450 supermiljöbilar att rulla på de svenska vägarna och till en kostnad av 18 miljoner av de totalt 200 miljonerna!

Vad är då orsaken till detta fiasko? Ja, svaret är ganska enkelt!

Som vanligt när det gäller den moderatledda regeringens så kallade satsningar är dessa riktade i första hand till att gynna de som redan har det bäst ställt. Supermiljöbilarna är nämligen så extremt dyra så även med premien på 40 000 kronor är det bara ett litet fåtal personer som har råd att köpa bilarna!

Om man istället från regeringshåll lärde sig att lyssna på expertisen och de som sitter inne med spetskompetens skulle både den svenska ekonomin och miljön må betydligt bättre!

Motormännen exempelvis föreslår att man istället satsar de 200 miljonerna på en så kallad skrotningspremie på 30 000 kronor! Man beskriver effekterna bland annat så här:

Med en skrotningspremie på 30 000 kronor räcker budgeten för supermiljöbilspremien till att skrota ut alla bilar av årsmodell 1982–1995. Det skulle innebära en utsläppsminskning med 40 procent och en minskning från en genomsnittlig utsläppsnivå på 222 till 134 gram koldioxid per kilometer.

Man menar vidare från Motormännen att man även skulle kunna göra trafiksäkerhetsvinster om man utökade skrotningspremien att omfatta bilar av årsmodell 2004 och äldre. Det skulle alltså kunna bidra till att nå målet om att halvera antalet omkomna i trafiken till år 2020!

Hand i hand med detta bör man också göra satsningar inom forskningen och infrastrukturen för att få till en snabbare omställning till fossiloberondet samt att bilindustrin kan leverera alternativ till rimliga priser så att fler privatpersoner får möjlighet att ställa om!

Nu känns det som om det inte bara är gamla bilar som behöver skrotas. Även den moderatledda regeringens miljöpolitik borde gå samma öde till mötes – dock utan premie!

/Matz

3 kommentarer:

  1. Problemet med supermiljöbilspremien är väl snarare att teknikutvecklingen inte hunnit tillräckligt långt och att de bilar som idag finns på marknaden inte är konkurrenskraftiga ens med supermiljöbilspremie.

    Ditt resonemang om skrotningspremie för bilar så nya som 8 år gamla bortser från att miljövänlighet inte bara handlar om bilens avgasutsläpp utan om en bils totala belastning på miljön under hela livstiden från tillverkning till den skrotas. Jag tvivlar på att det skulle vara god miljöhushållning att skrota ut väl fungerande bilar med katalysatorrening och partikelfilter i förtid. Men många bilhandlare skulle säkert glädjas om ditt förslag blev verklighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om teknikutvecklingen inte hunnit med finns det ju heller ingen anledning att genomföra en supermiljöpremie! Ännu ett bevis på att regeringen inte tänkt igenom detta!

      Nu kan jag inte ta åt mig äran för de förslag jag presenterade i blogginlägget. De kommer från Motormännen! Men jag kan hålla med om att förslaget om de nyare bilarna mer ser till trafiksäkerhet än till miljövinster!

      /Matz

      Radera
    2. Och nu är pengarna slut så helt misslyckad kan väl denna satsning inte ha varit?

      Radera

AddThis

Share |