onsdag 4 april 2012

Fasaden faller

Jag kan ju inte påstå att det hör till vanligheterna att jag välkomnar ett uttalande från den moderata statsministern Fredrik Reinfeldt, men när han nu med skarpa ordalag sågar centerns och folkpartiets förslag om sänkta löner för unga är det svårt att låta bli!

I en artikel i DN idag säger statsministern:

"Jag tror helt enkelt inte på den här idén med att sänka löner. I så fall så borde vi redan ha sett detta eftersom vi kraftigt har sänkt kostnaderna."

De sänkta kostnaderna han hänvisar till är den sänkta arbetsgivaravgiften för att anställa unga som är en totalt misslyckad åtgärd som den moderatledda regeringen genomfört. Detta är också något som vi från Socialdemokratiskt håll påpekat och därför föreslagit att ta bort!

För en månad sedan la utbildningsminister Jan Björklund ett förslag om sänkta ungdomslöner och vill nu att (FP) i Sveriges hundra största kommuner ska lägga detta som lokala förslag. Jag skrev då på min blogg att "de flesta nog är av uppfattningen att jobb skapas utifrån ett behov hos arbetsgivare att anställa. Jag har svårt att se att man skulle anställa fler enbart för att ingångslöner för unga sänks."

Nu får jag alltså lite oväntat medhåll från Björklunds högsta chef Fredrik Reinfeldt, som nu uppmanar sina partikollegor i kommunerna runt om i landet att inte rösta med folkpartiet!

Härom veckan skrev Solveig Zander (C), tillsammans med sitt partis ekonomiska talesperson Annika Qarlsson, i både EP och EnaHåboTidningen om centerns förslag om sänkta ingångslöner. Hon beskrev det med att hon och centerpartiet använder det "sunda förnuftet" i sitt politiska arbete och i sina arbetsmarknadspolitiska förslag. Ett "sunt förnuft" som jag ifrågasatte här på bloggen den 1 april (inget aprilskämt) och som nu alltså också avfärdas av statsministerns när han menar:

"I Sverige sänker vi inte löner, vi höjer dem!"

Ja, vad ska man säga? Regeringströttheten blir allt mer tydlig! För inte så länge sedan gick moderaternas partisekreterare Sofia Arkelsten ut i ett försök att bromsa partiets oppinionstapp genom att mena att "vänstern är splittrad".

Idag kan vi bara konstatera att det snarare är den moderatledda minoritetsregeringen som allt mer drar åt olika håll och sprickan i den tidigare så välputsade fasaden blir allt tydligare!

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |