tisdag 24 maj 2011

Alliansens "satsningar" får konsekvenser

Nej, det är väl egentligen inte så konstigt att mycket av debatterna i lokalpressen - EP och Ena Håbo Tindingen - just nu handlar om skolfrågor. Först var det S:t Ilian och nu är det Hummelsta!

För den som inte hängt med i svängarna vad gäller den sistnämnda skolan handlar det om att man nu tvingas ta till åldersblandade lösningar med 2-3:or och 4-5:or.

Den som får stå till svars för detta i diverse insändare, framför allt från föräldrahåll, är skolans rektor Thomas Carrass. Det man verkar ha glömt i debatten är att Carrass måste rätta mun efter matsäcken. Finns inte de ekonomiska resurserna måste man tyvärr i detta läge göra en omorganisation.

Jag är övertygad om att Carrass tillsammans med personalen vägt för- och nackdelar mot varandra och slutligen kommit fram till att detta är den bästa lösningen.

En av insändarna i helgens Ena Håbo Tidning handlar bland annat om demokratibegreppet. Visst är det viktigt att både elever och föräldrar involveras tidigt i processen när man står inför en omorganisation och att man från skolledningen tar till sig de argument som framkommer.

Men jag är benägen att hålla med insändarskribenten när han menar att det som elever och föräldrar nu står inför är konsekvensen av den skolpolitik som den moderatledda majoriteten driver i Enköpings kommun.

Hela tiden säger man från allianspartierna att man "satsar" på skolan. Nu har det presenterats uppgifter vid olika tillfällen som visar på motsatsen.

Först var det i lokaleffektiviseringsfrågan där S:t Ilianfrågan aktualiserades och där det visar sig att pengar till elev ökat marginellt de senaste åren och det man från moderat håll menat varit satsningar gått till att täcka ökade kostnader för exempelvis hyror.

Det senaste exemplet är det budgetförslag man lagt från kanske i första hand moderaterna och centerpartiet. Där säger man sig "satsa" 24,2 miljoner på skolan för 2012. Ännu en gång handlar det alltså om att det är pengar som knappt kommer att räcka till både hyreshöjningar och löneökningar.

Thomas Carrass problem verkar vara att ekonomin redan till hösten är ett problem och därför måste han strama åt organisationen redan nu.

Många har hört av sig och även kommit fram och pratat med mig på stan - inte enbart partisympatisörer - som menar att skola, vård och omsorg måste fungera och i princip till vilket pris som helst. Alla frågar samma sak och säger sig mer än gärna vilja vara med och bidra till att det ska fungera.

9 av 10 säger detsamma utan att jag över huvud taget nämnt alternativet själv. Vad? Ja, vad tror du!?

Det som gläder mig är att det hos det stora flertalet i samhället finns ett solidaritetstänk det vill säga en tro på ett gemensamt ansvarstagande!

Jag skulle slutligen vilja komma med en uppmaning till föräldrar som har sina barn på Hummelstaskolan:

Don't shoot the messenger! Är det några som ska ställas till svars måste det vara de borgerliga skolpolitiker som ansvarar för de ekonomiska tilldelningarna till respektive skola via budget!

/Matz

6 kommentarer:

  1. Susanne Wickman25 maj 2011 kl. 17:29

    Rektor på skolan har fått stå till svars för vad han är ansvarig för. Skolchef har fått stå till svars för hans ansvar samt så har politikerna också fått ett brev att svara på. Detta svar väntar vi fortfarande på, vet bara vad som stod i EP än så länge, -att detta var en tjänstemannafråga enligt ordförande!? Föräldrarna har gått den vanliga tågordningen som sig bör tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Så är det ju Susanne - ordförande kommer ALLTID att påstå att det är en tjänstemannafråga. Men faktum är ju att tjänstemännen hela tiden måste utgå ifrån de resurser de får tilldelade sig. Finns inte ekonomi måste man skära i kostnaderna och då är det personalkostnaderna som oftast får ta den stora smällen. I skolans värd innebär det mycket tuffa konsekvenser som i slutändan drabbar eleverna!

    Det jag menar är att politiken ALLTID har det egentliga ansvaret - vad än ordförande säger!

    /Matz

    SvaraRadera
  3. Visst är det så, skolan får inte det som krävs för att upprätthålla en skola värd namnet. Jag kände att föräldrarna som ändå vågar säga ifrån fick ett budskap av dig: att de gjort på fel sätt? Jag tycker inte det, känns som precis det som behövs, fler som faktiskt vågar. Vad gäller kritik till rektor handlar den om hans oförmåga till samarbete som faktiskt inte har med budgeten att göra.

    SvaraRadera
  4. Det är en tolkning du gjort. Jag har inte påstått att föräldrarna gjort något fel. Jag skrev också att det är viktigt att föräldrar och elever får vara med tidigt i processen och att skolledningen tar till sig av argumenten.

    Självfallet ska man aggera när man inte anser att man får gehör för sina synpunkter!

    Det jag känner är att det är precis det här den moderatledda majoriteten vill. Man använder tjänstemännen som slagpåsar som får ta smällen för något de själva egentligen bär ansvaret för.

    På det viset slipper man ta debatten och riskera att tappa ansiktet. Därför tycker jag att man ska börja med att lägga kritiken mot toppen på pyramiden.

    /Matz

    SvaraRadera
  5. Susanne Wickman26 maj 2011 kl. 19:52

    - Don't shoot the messenger! Är det några som ska ställas till svars måste det vara de borgerliga skolpolitiker som ansvarar för de ekonomiska tilldelningarna till respektive skola via budget.- Så skrev du. Det är här jag VET då jag närvarat vid alla möten att så har man inte gjort! Rektor har fått ansvara för sin odemokratiska hållning!(som inte har med budget att göra) förövrigt har föräldrarna gjort vad som bör göras på politikernivå!( so far). Diskussionen kommer att fortsätta på flera plan tror jag.

    SvaraRadera
  6. Jag anser fortfarande att det yttersta ansvaret för att man nu måste krympa personalstyrkan ute på våra skolor ligger på politikernivå. Därav begreppet "Don't shoot the messenger!". Rektorerna på våra skolor är budbärare av den budget man blir tilldelad.

    Sen är jag övertygad om att föräldrar har agerat utifrån vad de anser vara fel i hela processen. Jag kan inte lägga några värderingar i hur Carrass har bemött föräldragruppen - där vet du med all säkerhet mer än jag! Det jag förväntar mig är att han däremot har vägt för och nackdelar mot varandra vad gäller åldersblandade grupper.

    Tyvärr tror jag att vi kommer att se fler liknande omorganisationer på andra skolor i kommunen som en ren konsekvens av moderaternas skolpolitik.

    Förhoppningsvis blir dialogen mellan skolledningar och föräldrar bättre än den du beskriver.

    /Matz

    SvaraRadera

AddThis

Share |