söndag 8 maj 2011

Sötma i olika former

Efter vårens första mjukglass på torget tillsammans med dottern gick jag upp mot Kungsgatan och hann fram till JC där jag blev stoppad av en sommarklädd man och hans fru. Visserligen är jag infödd pepparrot men dessa två ansikten var helt nya för mig.

"Nästa val kan ni räkna med två nya röster i alla fall!" sa mannen och la en stadig hand på min axel.

"Moderaterna har jag aldrig gett mycket för, men nu verkar det som om centern blivit lite väl blå!" fortsatte mannen innan jag ens hann bemöta hans första kommentar.

Självfallet kom vi att diskutera såväl S:t Iliansskolan som Korsängsfältet - de två mest aktuella frågorna just nu. Men det kom också fler synpunkter om hur (C) gått från att vara ett folkbildnings- och landsortsparti till att allt mer fungera som stödparti till moderaterna och fokusera mer på människor i storstadsområdena.

"Jävla Stureplanspolitiker! Karriärslystna ungtuppar och höns utan någon som helst empati och förståelse för hur det egentligen ser ut." Det var en kombination av besvikelse och ilska som präglade den sista kommentaren.

Det var ett mycket intressant samtal vi hade denna soliga söndag och jag kunde konstatera att det var tredje och fjärde personen på mindre än två veckor som meddelat mig att de kommer att välja (S) vid nästa val. En lovande trend kan man väl säga! (Det är ju också en bekräftelse på att de senaste opinionsmätningarna verkar stämma!)

Efter en kvart avslutade vi samtalet och jag började åter bege mig mot bilen när jag hör en röst som ropar:

"Du Keijser - vi läser bloggen också! Du skriver bra!"

Idag var det inte bara mjukglassen som smakade gott!

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |