fredag 13 maj 2011

Minister of education totally MAD?

Skolminister Jan Björklund (FP) fortsätter att trampa runt i maktfullkomligheten berusning och tar beslut som går totalt emot allt sunt förnuft, men framför allt går det emot så tunga remissinstanser som Barnombudsmannen (BO), Skolverket och Skolinspektionen.

Jag talar förstås om att skolministern, regeringens egen Alfred E Neuman, nu driver igenom att det han kallar skolk och ogiltig frånvaro ska stå med i betygen. Människan är helt rabiat!

"På ingen arbetsplats i vuxenlivet kan man komma och gå som man vill och det ska man inte kunna göra i skolan heller" sa Björklund i TV4 på torsdagsmorgonen och menade vidare att skolan själv ska avgöra vad som är "olovlig" frånvaro.

"Ingen sjuåring börjar skolan som storskolkare. Det är ett beteende som växer fram under skoltiden och jag tror att vi får färre elever som hamnar i ett totalt utanförskap i skolan uppe i tonåren om skolan tidigt är väldigt tydlig med att man inte accepterar ströskolk" sa Björklund vidare.

Förstår Jan Björklund hur familjeförhållanden, dold mobbing och kränkning, bristen på stöd när man har särskilda behov eller varför inte obesvarad kärlek eller ett brustet hjärta påverkar en tonåring. Och detta i kombination med betygsstress och högt ställda krav både från sin omgivning och/eller sig själv.

Det jag menar att det kan finnas orsaker till det Björklund kallar skolk och olovlig frånvaro som varken skolan eller någon annan har en aning om. Det vill nu alltså skolministern ska stå med i betygen.

BO menar att frånvaro i skolbetygen kan skada elevers självkänsla. Skolverket ställer sig frågande till vad som ska betecknas som ogiltig frånvaro. Skolinspektionen är inne på samma spår och menar att det skiljer sig kraftigt åt i lärares och skolors rapportering.

Så säger proffsen på skola, men det skiter skolministern fullständigt i! (Pardon my french!)

Nu är det väl ändå dags att ge skolministern sitt slutbetyg. Förpassa major Björklund och den militäriska kadaverdisciplin han försöker implementera i skolan där de hör hemma!

/Matz

5 kommentarer:

  1. Men är inte årets möbel ändå katedern? Och Varför inte införa klassens ordningsman igen?
    /Marié

    SvaraRadera
  2. Visst finns det massor med elever som har problem både privat och i skolan. Men jag förstår inte riktigt din koppling till skolk. Många av problemen du skriver om skulle faktiskt falla in under godkänd frånvaro. Att det brustna hjärtat skulle läka bättre om man skolkar från skolan är jag ytterst tveksam till.
    Jag tror att man ska lära barn och elever att ta ansvar, i det här fallet så är det faktiskt skolplikt och man ska inte skolka. Frånvaro är OK men den ska vara beviljad!

    SvaraRadera
  3. Det Jan Björklund som skolminister inte inser är att skolk är ett tydligt bevis på skolans brist att motivera lärande. Elever skolkar för att de inte känner motivation och mening med det man gör i skolan. Se bara på hur skolan egentligen ser ut? Skolan är inte utvecklad efter 2010-talet, utan verkar vara exakt likadan som när mina föräldrar gick i skolan. /Jesper Englundh

    SvaraRadera
  4. Till anonym - det jag menar är att ogiltigt frånvaro kan ha många bakomliggande orsaker och att vuxenvärlden runt dessa tonåringar inte har en aning om vad som egentligen hänt.

    Jag menar inte att ett brustet hjärta läker bättre om man skolkar, däremot kan det leda till irrationellt beteende som i sig kan leda till att man inte orkar gå till skolan. (Det var ett i raden av exempel på orsaker.)

    Det sista du säger är precis det jag menar om att vuxenvärlden, med Björklund i spetsen, vill "lära" barn och ungdomar vad som är rätt och fel genom bestraffning! Jag är övertygad om att barn och ungdomar i skolan vet att ogiltig frånvåro är fel. De vet också om att det inte är OK att hota med bestraffning!

    Självklart är det skolplikt och att frånvaro ska beviljas, men då handlar det om att vi vuxna måste ha sunt förnuft, fingertoppskänsla och en stor portion empati.

    Björklunds och som det verkar även ditt förslag är att börja i fel ände. Ge skolan istället tillräckligt med resurser att SE dessa barn och ungdomar och förstå problematiken bakom. På det viset kan vi hjälpa dem tillbaka till skolan och ge dem tillbaka tilltron till vuxna generellt.

    Vi måste lära oss att som vuxna prata MED våra barn och ungdomar - inte till och om dem!

    Till Jesper - du sätter fingret på ännu ett stort problem där det handlar om understimulerade elever. Precis som du säger bidrar denna understimulans till vikande motivation och i slutändan leder till ogiltig frånvaro.

    När det gäller just detta handlar det kanske mer om att ge lärarna tillbaka möjligheten att utöva det yrke de är proffs på.

    Idag läggs allt fler administrativa uppgifter på lärare. Tid som de istället skulle kunna lägga på att utveckla det pedagogiska arbetet.

    Låt lärare vara lärare helt enkelt!

    /Matz

    SvaraRadera
  5. Elevers skolk är på något sätt en måttstock på hur det system eleven är satt att verka i fungerar. Det finns ingen glad skolkare. Ingen väljer utanförskapet, det kommer som en direkt följd av någon form av problematik; något man i dagens samhälle inte har svårt att förstå. Att dokumentera skolket är en naturlig linje för den här regeringen. Att problematisera orsak och verkan av detta beslut är lika ointressant som att lyssna och agera utefter de röster som gör sig hörda och som sitter fast i FAS3 experimentet. Många av de som skolkar lär kanske, om det hela fortgår, inte helt förvånande hamna i FAS3 vad det lider. Man kan inte tvinga människor att må bra och det förvånar mig att ett parti som så ivrigt försvarar individens rätt på något sätt lyckas sätta fel fokus på allt som har med regleringar att göra.

    SvaraRadera

AddThis

Share |