Problemet är bara att man från den moderatledda regeringen vill begränsa det till elbilar, gasbilar och laddhybrider (bilar som går att ladda i det fasta elnätet och som kan köras helt på el kortare sträckor).
Alltså tar man bort förmånsvärdet helt vad gäller flexifuelbilar!
Nu får regeringen fullt adekvat kritik från såväl Transportstyrelsen som Konkurrensverket. Anledningen till kritiken är att man befarar att denna begränsning kommer leda till en snedvriden marknad.
Konkurrensverket menar att ambitionen för styrmedel är att det ska vara ”teknikneutrala, förutsägbara och långsiktiga”. Det ska inte styra utvecklingen mot vissa tekniska lösningar, vilket nu blir konsekvensen av regeringens förslag.
Nu får regeringen fullt adekvat kritik från såväl Transportstyrelsen som Konkurrensverket. Anledningen till kritiken är att man befarar att denna begränsning kommer leda till en snedvriden marknad.
Konkurrensverket menar att ambitionen för styrmedel är att det ska vara ”teknikneutrala, förutsägbara och långsiktiga”. Det ska inte styra utvecklingen mot vissa tekniska lösningar, vilket nu blir konsekvensen av regeringens förslag.
Inför innevarande mandatperiod gick den moderatledda regering ut starkt med att man ville satsa på en så kallad "supermiljöbilspremie". Inte helt oväntat kommer effekten av denna "satsning" i princip bli lika med noll!
Supermiljöbilpremien kommer enligt förslaget att ligga på 40.000 kronor för en ny bil som lever upp till de högt ställda kraven. Visst låter 200 miljoner som en gigantisk summa, men den utlovade storsatsningen kommer att räcka till - håll i er - maximalt 5000 bilar!
Så här är ser alltså regeringens miljöbilspolitik ut i realiteten. Det vill säga kortsiktig och ogenomtänkt.
Ännu en av den moderatledda regeringens storsatsningar som, när det kommer till kritan, varken gör till eller från!
Någon mer än jag som börjar tröttna?
/Matz
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar