torsdag 5 maj 2011

Sanning med (M)odifikation

Ingvar Smedlund (M), ordförande för skolnämnden, plockar bort ärendet om S:t Ilianskolans eventuella nedläggning från skolnämnden dagordning! Är jag förvånad? Nej, kanske inte!

Moderaterna har under processen kring S:t Ilian vid ett flertal tillfällen från olika håll blivit beskyllda för att ha en dold agenda. När man nu drar tillbaka ärendet från skolnämndens dagordning blir det aktuellt att ställa sig frågan om det denna gång inte är så – för visst finns det en tanke och en strategi bakom ett sådant beslut.

På kommunens hemsida står att läsa:

Ärendet som handlade om ett förslag att lägga ned S:t Iliansskolan kommer inte att tas upp under mötet i skolnämnden den 5 maj. Skälet är begäran om återremiss.

De pedagogiska konsekvenserna av en nedläggning kommer att utredas ytterligare och presenteras för nämnden under hösten.

Ordförande har visserligen rätten att justera i dagordningen, men att påstå att man gör det för att en återremiss är begärd är en sanning med modifikation. Att man dessutom skriver att de pedagogiska konsekvenserna ska utredas mer låter kanske bra, men är långt ifrån det vi från Socialdemokratiskt håll skulle ha krävt i vår återremissbegäran.

På det här viset kan nu moderaterna ännu en gång styra en utredning dit man vill och vilket kan innebära att den inte kommer att säga så mycket mer än den som redan finns med undantag för ett kortare tillägg om pedagogiska konsekvenser. Alltså är det bara ett rättfärdigande av ett redan taget beslut från moderat håll.

Genom att nu plocka bort ärendet ger moderaterna inte övriga partier chansen att komma med krav och synpunkter på vad den fördjupade utredningen skulle kunna innehålla. Man utestänger helt sonika övriga partier och därmed stryper man också den demokratiska processen.

Från Socialdemokratisk sida hade vi gärna sett att man i utredning, förutom ett effektivt nyttjande av skolans lokaler, inte enbart tittade på eventuella pedagogiska konsekvenser.

Precis som jag skrev i gårdagens blogginlägg vill vi att det tas ett helhetsgrepp i frågan där man bland annat beaktar aspekter som resursfördelning, minskad segregering, elev- och föräldrainflytande samt trygghet och trivsel för våra barn och ungdomar i skolan.

Nu har alltså moderaterna eliminerat möjligheterna till ett sådant fördjupat uppdrag!

Om detta beslut att plocka bort ärendet också är ett sätt att tysta den opinion som vuxit sig allt starkare under den process som varit och eventuellt få dem att ”glömma” tills ärendet kommer upp på dagordningen i höst igen låter jag vara osagt. Men visst ligger begreppet svek nära till hands och det skulle inte förvåna mig ett dugg om det dyker upp från föräldrahåll.

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |