tisdag 17 maj 2011

En dåres försvarstal - fast inte av Strindberg

Den som idag läste EnköpingsPostens ledare och dessutom är folkpartist måste ha jublat i högan sky. Det var bland det värsta försvarstal jag läst.

Vad sägs om rubriken: "Militärförakt bakom Björklundkritik" Redan här satte jag frukostkaffet i vrångstrupen!

Ledarskribenten lägger upp sitt försvartal för major Björklund med att skylla flumskolan, försämrade resultat och lärarlösa lektioner på "vänstergardet".

Som ledarskribent i lokaltidningen för Enköping bör man då till att börja med hålla reda på vilka som styrt kommunen de senaste 17 åren. För det är faktiskt så att även i det borgerliga Enköping har resultaten i skolan varierat genom åren. Lärarlösa lektioner är ett faktum även i det moderatstyrda samhälle också känt som Enabygden.

Flumskolan har, som jag tidigare skrivit om här på min blogg, läroplaner som styrdokument. Dessa läroplaner som sedan 1980 tagits fram av borgerliga regeringar och nu har vi alltså ytterligare en - Lgr11. Det är alltså borgerligheten som genom dessa styrdokument satt agendan för det de idag kallar flumskola!

Att det skulle vara militärförakt som ligger bakom den kritik som riktas mot major Björklund är nog bland de mest naiva och dumma argument jag någonsin hört. Tog idéerna slut hos ledarskribenten eller är det så att logementet är tomt eller att alla militärer inte står uppställda? Ja, ni förstår säkert vad jag menar...

Då kan jag meddela att det även inom borgerligheten finns kritik mot majorens maktfullkomighet och totala avsaknad av verklighetsförankring. I en blogg läste jag härom dagen följande:


Så käre ledarskribent - kritiken mot Björklund handlar inte om militärförakt. Det handlar om ett synsätt på den svenska skolan där tron att bestraffning och disciplinära åtgärder kommer att lösa alla problem går före den enskilda individens rätt till kunskap utifrån sina förutsättningar.

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |