onsdag 20 april 2011

Barnfattigdomen ökar - en absolut sanning

Efter gårdagens blogginlägg - Våra barn allas ansvar - fick jag en del kritik för att jag inte skulle vara riktigt påläst om hur det egentligen ser ut vad gäller barnfattigdomen i Sverige. Det ger mig anledning att redovisa hur verkligheten ser ut!

Barnfattigdom kan mätas i absolut eller relativ fattigdom där absolut ser till den del där barn mellan 0-17 år lever i hushåll som har låg inkomst eller försörjningsstöd. Relativ fattigdom ser till samma ålderskategori som lever i hushåll med disponibel inkomst som är lägre än 60% av medianinkomsten i landet.

Det relativa måttet mäter alltså inte köpkraft utan människors möjlighet att leva ungefär som andra i samhället!

Vilken mätning man än tittar på ser vi nu en ökning!

Rädda Barnen gör mätningar varje år och har så gjort sedan 1991. De tittar enbart på absolut barnfattigdom.

Mellan åren 91-97 steg den absoluta barnfattigdomen kraftigt - från ca 15% till dryga 24%. Från 97 fram till 2002 sjönk sedan den absoluta barnfattigdomen till under 15%. Därefter har kurvan mer eller mindre planat ut för att 2007 åter öka och, enligt Rädda Barnens mätningar, fortsätta öka även i år.

Ser man till SCB:s mätning av relativ barnfattigdom har det skett en ökning sedan 2000 och där den störst ökningen skett mellan åren 2005-2007.

Jag sa i mitt tidigare blogginlägg att barnfattigdom inte får bli bara ett politiskt ställningstagande och det får heller inte bli ett slagträ i den politiska debatten.

Samtidigt är det svårt att blunda för sambanden mellan de ökande siffrorna vad gäller barnfattigdom - oavsett mätmetod - och det politiska styret i landet!

Detta är en viktig fråga och det måste till en kraftsamling för att förebygga och bekämpa barnfattigdomen i välfärdslandet Sverige! Det känns oerhört viktigt att vi tar fram strategier för hur detta arbete ska gå till.

Därför är jag stolt över att Socialdemokratin nu tagit beslut om att ta fram ett program för att just bekämpa barnfattigdomen, men jag är inte nöjd förrän vi verkligen sett att det gett effekter!

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |