fredag 15 april 2011

Lärartätheten sjunker i Enköping!

Under valåret 2010 debaterade jag flitigt med dåvarande ordförande för nämnden för förskola och grundskola, Johan Örjes (C), om huruvuda lärartätheten i Enköpings skolor ökat eller inte.

Örjes hävdade att lärartätheten ökat under mandatperioden 2006-2010 och jag gav honom rätt till viss del. 2006 var lärartätheten 8,4 lärare/100 elever för att sjunka 2008 till 8,3 och 2009 åter stiga till 8,5 under 2009. Total ökning med 0,1 under tre år!

Det hör också till saken att antalet elever stadigt sjunkit under de senaste åren.

Även under valrörelsens slutspurt hävdade Örjes med envishet att ökningen var en medveten politisk strategi från den moderatledda alliansen!

Idag fick jag, under budgetseminariet på Fagerudd, nya siffror presenterade för mig av skolchefen Göran Hedström, som visade att lärartätheten under 2010 var 8,0 lärare/100 elever!

Det innebär alltså att, numera landstingsrådet, Johan Örjes under 2010 farit med osanning om hur verkligheten ser ut! Lärartätheten sjönk med 0,5 lärare/100 elever bara under 2010!

Så ser den "medvetna skolpolitiken" ut signerad den moderatledda alliansen i Enköping!

/Matz

3 kommentarer:

  1. Jag vet inte vilka siffror Göran presenterade på Fagerudd, men de officiella siffrorna från Skolverket är högre, även om också de visar på en minskning 2010 jämfört med 2009.

    De enda siffror vi hade tillgång till under valrörelsen var siffrorna från 2009, så det är märkligt att påstå att jag farit med osaning när jag använt senast tillgänglig statistik.

    SvaraRadera
  2. Enligt vad jag förstår av senaste månadens debatt är siffror ingenting som Göran har varit så bra på. Man kan dessutom vrida och vända på dessa som man själv vill. 8,0 lärare/100 elever, inklusive eller exklusive obehöriga lärare på skolorna?

    SvaraRadera
  3. Johan - frågan är väl kanske om det var antalet lärare som ökade eller antalet elever som minskade under 2009? Den så kallade satsningen på skolan som ni hela tiden hävdade kom ju knappast eleverna till dels - det mesta har ju gott till att täcka kostnadsökningar som exempelvis hyror.

    Om du tycker att jag tar i när jag säger att du farit med osanning så jag kan sträcka mig till att du modifierat sanningen!

    Karl - Siffrorna bygger nog på antalet personer som under 2010 varit anställda som lärare - oavsett behörighet eller inte.

    /Matz

    SvaraRadera

AddThis

Share |