fredag 29 april 2011

Hellre långsamt och rätt än fort och fel!

Har ni vänt kappan efter vinden? Så jäkla populistiskt! Några av frågorna och åsikterna som kommit från visst håll.

Från annat håll har vi fått mer positiva kommentarer kring det beslut som vårt medlemsmöte tog i går kväll gällande lokaleffektiviseringen i grundskolan och kring frågan om S:t Ilianskolans vara eller inte vara.

Vi har en stor organisation där medlemmarnas synpunkter är viktigast och där alla ska få chansen att komma till tals. I går kväll hade vi alltså vårt Arbetarekommunmöte där vi tog beslut om att ge i uppdrag till våra ledamöter i skolnämnden att föreslå återremiss.

Det var en bra diskussion där vi inte helt överraskande var överens om att den utredning som presenterats i frågan är för tunn och har allt för stora luckor för att någon ska kunna ta ett beslut utifrån den.

En viss Anna Wiklund (M) brukar hävda i olika frågor "Hellre långsamt och rätt än fort och fel!" och det är precis vad vi menar när vi nu kommer kräva att utredningen görs om och görs bättre.

Självklart har vi lyssnat till elever, föräldrar, personal och andra som haft åsikter i frågan - konstigt vore det annars. Om det är populistiskt må så vara! Men om vi inte lyssnar på medlemmarna i Enköpings kommun tar vi inte våra uppdrag som förtroendevalda på allvar!

Har vi då vänt kappan efter vinden? Nej, det anser vi inte heller att det handlar om. Även om det inte märkts utåt har vi under hela den här processen haft en tydlig intern debatt.

Däremot har vi hela tiden varit tydliga med att vi aldrig kommer att gå med på att skära i en redan låg lärartäthet - något som vi också gick till val på!

Torsdagen den 5 maj kl. 15.00 har skolnämnden sitt möte i skolkansliets konferensrum. Mötet är öppet för allmänheten och på ärende 4 - Lokaleffektivisering - kommer våra ledamöter från Socialdemokraterna att begära återremiss.

/Matz

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att ni socialdemokrater verkligen har tagit den här frågan på rätt sätt. Medlemmarnas synpunkter är viktiga, precis som föräldrar, elever, personal och de övriga i kommunen. Ni, precis som många andra i kommunen, har förstått att ett beslut inte kan tas med det underlag som presenterats. En återremiss är det allra bästa i det här läget.
    "Hellre långsamt och rätt än fort och fel". Bättre kan man inte få till det i denna fråga.

    I början av min kommentar skriver jag "ni socialdemokrater". Jag kan nu erkänna att jag under den senaste månaden börjar "byta" parti, förstå att mina värderingar överensstämmer med era och att dina kloka ord överensstämmer med mina åsikter. Jämställdhet, minskade klyftor i samhället, ett rättvist samhälle och en satsning på barn och ungdomar. Ungdomarna som ska ta över efter oss. Ungdomarna som i dagsläget behöver den trygga och kvalitativa utbildning som grundskolor kan ge.

    SvaraRadera
  2. Tack Karl för de värmande orden!

    Jag är övertygad om att dina, mina och socialdemokratins grundläggande värderingar finns hos det stora flertalet i samhället. Dock kan det ibland behövas att något eller någon gör så att man ser saker och ting ur ett annat perspektiv.

    Håller med om att våra barn och ungdomar är vår framtid och därför är det så viktigt att vi ger dem möjligheter till ett bra, tryggt och kvalitativt NU i allt som berör dem!

    Ser fram emot fler av dina kommentarer här på bloggen!

    /Matz

    SvaraRadera
  3. Självklart kommer jag att fortsätta följa din blogg, både blogginläggen som gäller lokalt men även nationellt. Jag tycker det ska bli intressanta diskussioner mellan Tommy Waidelich och Anders Borg, Håkan Juholt och Fredrik Reinfeldt framöver.

    När det gäller frågor om ungdomarna var det en trevlig nyhet i morse då ni socialdemokrater (Tommy Waidelich tror jag?) presenterade er satsning på sommarjobb m m. Det är något man hoppas att Enköping också kommer att satsa på. Studerar man Omvårdnadsprogrammet ska man garanteras ett sommarjobb inom Vård och omsorg, likaså undersköterskeutbildningen som komvux driver.

    Trevlig 1:a maj!

    SvaraRadera
  4. Jag håller verkligen med om att vi måste satsa på ungdomar och sommarjobb. Helt rätt att göra en extra satsning inom vården.

    Vi vet att undersköterskor inom en ganska snar framtid kommer att vara ett bristyrke med stor efterfrågan på personal. Att då kunna locka med en garanterad sommaranställning under studietiden är ett bra första steg.

    Personligen har jag en annan sommarjobbsfråga som en av mina hjärtefrågor och det är att återinföra gatumusikanter i Enköping. Genom att ge ungdomar från gymnasiets estetprogram och elever från Kulturskolan möjlighet att planera och genomföra enklare arrangemang runt om i Enköping under sommarmånaderna. Tänk till exempel att kombinera det med kommunens parkvandringar - skön musik i våra parker!

    Det finns mycket att göra för våra ungdomar!

    Tyvärr blir mitt första maj-firande i sjuksängen, men jag ska i alla fall titta och höra på Håkan Juholt på SVT Forum kl. 11.30!

    /Matz

    SvaraRadera

AddThis

Share |