tisdag 15 maj 2012

Insändare och rundtur

Dagen började bra! Helena Proos, Pyry Niemi och Agneta Hägglund fick plats på detbattplats i EP i dagens nummer. Själv fick jag "nöja" mig med insändarsidan - större delen av insändarsidan ;)

Debattartikeln och insändaren följde till en början lite samma tema - moderaternas flytta-fokus-taktik! Man väljer att kritisera oppositionen istället för att stå upp för den politik man själv för och har fört de senaste åren.

Helena, Pyry och Agneta presenterar också föredömligt den Socialdemokratiska politik som kommer leda till fler jobb och växande företag!

Min insändare har mer fokus på att visa hur det som moderaterna kallar för "dubbla kostnader för att anställa unga" och "skattechock för restaurangbranschen" ser ut om man håller sig till sanningen!

Nog om detta!

Resten av dagen tillbringades tillsammans med personalen på Miljö- och byggnadsförvaltningen och större delen av tillhörande nämnd. Varje år görs en resa till "hemliga" platser i kommunen för att besöka olika lokala verksamheter och företag.

Dagens resa började med ett besök vid bygget av omvårdnadsboendet på Gröngarn. Vi fick en guidad visning av det som än så länge mest är ett skal, men som presenterades på ett sätt som gjorde att man kunde föreställa sig slutresultatet. Det var också intressant att höra hur man tänkt långsiktigt vad gäller underhållsbiten. Bra!

Nästa korta stopp på resan blev labbet på Reningsverket med information om hur man jobbar med vattenprover av olika slag. Intressant!

Lunchen avnjöts i Bärsta. Har man någon gång fått sig en Bärstaklämma vet man vad jag pratar om! Här serverades egenproducerat fläskkött och närproducerat bröd och ost. Läckert!

Resan gick sedan vidare till Alsta Trädgårdar. Kanske lite tidigt på säsongen, men ändå en hel del att se både vad gäller växter och konstverk. Enligt säker källa är det ännu finare lite längre in på sommaren! En oas! (Till min glädje hörde jag årets första gök här.)

Sista stoppet för på resan innebar en rundvandring på Suxess ERV! Vi togs emot att företagets "managing director" Magnus Eklund som också, med stolthet, visade oss runt. Då jag själv har, om än ganska kort men ändå, ett förflutet inom fläktindustrin var det oerhört intressant att se hur tekniken har utvecklats. Det var också kul att se en del, för mig, kända ansikten bland de anställda! Gamla jobbarkompisar!

Väl hemkommen kunde jag konstatera att jag fått en hel del positiva reaktioner på min insändare via mail och sociala media. Det blev någon kritisk kommentar också här på bloggen som självklart hör till och som också ska besvaras - vilket jag också gjort!

En händelserik dag i politikens tecken är till ända! Nu blir det lite VM-hockey! God natt!

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |