söndag 6 maj 2012

Löfvens debut med beröm godkänt

Så var då debuten avklarad för Stefan Löfven. Han klarade partiledardebatten med beröm godkänt - och det var väl egentligen inte annat att vänta!

Däremot kändes statsminister Reinfeldt märkbart besvärad och tog gång efter annan till diverse härskartekniska trick i försök att få sina motståndare ur balans. Han lyckades till viss del med vänsterpartiet Jonas Sjöstedt som vid varje inlägg i debatten hade en något aggressiv framtoning.

Gustav Fridolin gjorde också ett lugnt och samlat intryck och hade, inte helt oväntat, stort fokus på miljöfrågorna där höjningen av bensinskatten var tydligast.

Annie Lööf däremot verkade mer uppfylld av själva situationen att få stå tillsammans med Fredrik Reinfeldt i en TV-studio och såg ibland ut som en nicke-docka i sitt till synes överdrivna sätt att bekräfta allt som statsministern sa.

Jan Björklund är som de flesta säkert förstått vid det här laget inte en av mina favoriter och därför väljer jag att inte kommentera hans insats mer än att - det var som jag hade förväntat mig!

Däremot tror jag att KD:s oppinionssiffror kan ha fått ett lyft efter Göran Hägglunds insats ikväll! Mångdubbelt mer statsmannamässig än Fredrik Reinfeldt och Jan Björklund tillsammans. Trots partiets pressade läge lyckas han behålla lugnet i debatten och kunde till och med bjuda på ett skämt. När Löfven menade att man inte vet om alla partier kommer att finnas kvar efter nästa val kom det snabba svaret från Hägglund:

"Jag hoppas ni klarar er!"

Det som gjorde mig mest besviken var som sagt statsministerns sätt att agera. Om det berodde på ren osäkerhet eller om det är en strategi låter jag vara osagt. Men de tendenser till härskarteknik vi fick se ikväll tycker jag inte passar en statsminister.

När Löfven öppnade upp för ett samarbeta över blockgränserna vad gäller energipolitiken stod Reinfeldt och överlägset flinade honom rakt upp i ansiktet. Det känns trist att behöva se det på den här nivån!

I det stora hela blev det i alla fall tydligt vilka skillnaderna är mellan alternativen. Löfven har nu klarat av debuten och kan känna sig mer än nöjd. Nu har han visat att han och Socialdemokratin är att räkna med även fortsättningsvis. Snacket om Socialdemokratisk tystnad fick ikväll svar på tal!

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |