onsdag 23 mars 2011

Beslut om S:t Ilian - ett val mellan pest eller kolera

För 10 år sedan jobbade jag på S:t Ilianskolan och även då hotas vi av nedläggning. Nu är det alltså dags igen, men den här gången är det tyvärr inte längre bara ett hot.

Det är ett fruktansvärt beslut att behöva ta och från Socialdemokratiskt håll tycker vi att det är ett dåligt – ja, till och med uselt – beslut, som med största sannolikhet kommer att tas på skolnämnden den 14 april!

Alternativen vi haft att ta ställning till i skolnämnden är dock som att välja mellan pest eller kolera – minska på lokaler eller minska på lärartätheten.

Hur vi än gör slår det hårdast mot dem vi måste ha fokus på – eleverna! Därför tror vi på att det här är det minst dåliga beslutet.

Vi har alltså resonerat i banorna att hellre en smärtsam nedläggning av en skola än en minskad lärartäthet! Vi kommer aldrig att bidra till att skära i antalet lärare! Lärartätheten i Enköpings kommunala skolor är redan för låg och att då minska ännu mer finns inte på kartan!

Det är självklart ett fruktansvärt besked till alla berörda. Det känna också tragiskt för S:t Ilians personal som gjort ett fantastiskt jobb målmedvetet och med ett fantastiskt resultat med att radera ut skolans tidigare oförtjänt dåliga rykte genom att på ett imponerande sätt införa ett arbetssätt som uppskattas av såväl elever som föräldrar.

Men nu verkar det alltså inte bättre än att de elever som idag går i år 7 på S:t Ilian blir de sista avgångsklasserna 2013 från den gamla realskolan - Enköpings Högre Allmänna Läroverk.

/Matz

6 kommentarer:

  1. Håller inte med dig när du säger citat "Det är ett fruktansvärt beslut att behöva ta och från Socialdemokratiskt håll tycker vi att det är ett dåligt – ja, till och med uselt – beslut, som med största sannolikhet kommer att tas på skolnämnden den 14 april!" Stämmer inte tycker i alla fall inte jag, politiskt mod behövs och att den skolan ska ha varit så bra finns det många som har synpunkter på. Nej ett bra beslut även från socialdemokratisk synvinkel.fajten med föräldrar får vi ta. Vilken annan skola ska vi lägga ner för lokalöverskottet är en skola. Vi sossar har länge kämpat för fler vuxna i skolan och inte höjda hyror. Frågan är vad står MP och V?
    mvh
    Lars van Aller

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt, Lasse, och kanske har jag uttryckt mig otydligt.

    Jag står helt och hållet bakom beslutet från nämndgruppen. Det jag menar är med att det är ett dåligt beslut är att behöva riva upp en bra och väl fungerande verksamhet. För även om du har synpunkter på hur skolan fungerat tidigare, eller rättare sagt det rykte den haft, stämmer inte längre! Gemene man borde göra ett studiebesö på Ilian för att se hur de arbetar och vilket resultat det blivit med deras arbetssätt!

    Precis som jag skriver finns det inte på kartan att vi ska skära i lärartätheten och därför blir det här "det minst dåliga" beslutet.

    Politiska beslut är inte alltid lätta att ta men nödvändiga! Jag är övertygad om att vi kommer kunna ta diskussionen med elever, personal och föräldrar och på ett konstruktivt och tydligt sätt kunna peka på hur vi resonerat oss fram till beslutet.

    /Matz

    SvaraRadera
  3. Det finns ju andra alternativ än att välja mellan att lägga ner en skola eller att minska på lärartätheten. Om S:t Iliansskolan nu har så stora lokaler som inte utnyttjas, varför kan inte andra nyttja deras lokaler? Som jag vet finns källarutrymmen som andra gärna skulle vilja hyra av kommunen. Centrala förråd eller lokaler är ju eftertraktade. Pysslingen, som finns i samma byggnad, kan ju "bygga ut" sin verksamhet genom att hyra in sig i fler lokaler. Vem kommer att hyra idrottshallen? Ska den stå tom under dagarna och kosta kommunen pengar? Har ni socialdemokrater fått sett några andra förslag som nämnden diskuterat eller har de bara bestämt sig för att just S:t Ilian ska läggas ner?

    Lars - "att den skolan ska ha varit så bra finns det många som har synpunkter på." Vad grundar du det på? Har du besökt skolan och sett vilken fin skola det är? Är du insatt i deras arbetssätt? Visste du att det är den högstadieskola som har högst andel elever som känner trivsel och trygghet? Besök skolan, Lars!!

    Jag håller med dig, Lars: Vad tycker V och MP i den här frågan?

    Du är ju skrämmande att den skolan som har gått framåt mest de senaste tre-fyra åren måste läggas ned.....

    / Karl

    SvaraRadera
  4. Jag måste tyvärr bli dig svaret skyldig, Karl, i och med att jag inte sitter inne med alla turer kring beslutet. Därför kan jag bara hänvisa dig till vår gruppledare i nämnden, Rolf Carlsson, så att du får en korrekt bild av processen.

    Det jag däremot vet är att man redan för tio år sedan pratade om att hyra ut källarlokalerna bl.a. till Enköpings museum, men att det gick i stöpet. Det finns förutsättningar att hyra ut, men det har så länge jag vet varit svårt att hitta intressenter.

    Pysslingens behov av att expandera känner jag inte till i dagsläget, men det känns lite konstigt att ”tvinga” dem till utbyggnad.

    Hur idrottshallen kommer att nyttjas framöver känner jag också lite osäkerhet kring. Möjligheterna till uthyrning dagtid kommer, enligt min uppfattning, vara begränsade. Däremot är det ju ett hårt tryck på hallen kvällstid och på helger, vilket i sig kan göra att det fortfarande är ”lönsamt” att ha den kvar.

    Det är ju en utredning som gjorts kring situationen i Enköpings skolor som presenterats för nämnden och självklart har det presenterats olika alternativ till kostnadsminskningar – för det är ju det som det egentligen handlar om.

    Som jag skrivit tidigare är lärartätheten och elevers trygghet det primära för oss som parti och det har också varit utgångspunkten genom hela den här processen. Det kan låta motsägelsefullt att då gå med på en nedläggning av en skola, men det ska ställas mot att ta bort, grovt räknat, tio lärartjänster i kommunen.

    Min personliga inställning till Ilians arbetssätt behöver jag kanske inte fördjupa mig i längre…

    När det gäller V och MP är det upp till dem att redovisa sina ställningstaganden i frågan och det finns ju bloggare även inom dessa två partier.

    /Matz

    SvaraRadera
  5. Britt Branzell19 maj 2011 kl. 09:27

    Det är tragiskt att lägga ner en fungerande skola.
    jag som förälder är nöjd med Ilians arbetssätt så nöjd att jag planerar att flytta min dotter ditt den kommande höstterminen då jag upplever skolan som en lugn skola,nu går hon på Västerleden där det är oerhörda problem med elever.Min dotter är en vetgirig tjej och på Ilians får hon den arbetsro som saknas på Västerleden.Låt Ilians vara kvar./Britt en förälder...

    SvaraRadera
  6. Ja, Britt - det är tragiskt att lägga ner en skola. Oavsett vilken skola påverkar det elever, personal och föräldrar.

    Ilians arbetssätt har gett bra resultat - det vet vi.

    Just av dessa anledningar är det viktigt att det nu gör en ordentlig konsekvensanalys ur ett brett perspektiv som visar på fler konsekvenser än de rent lokalmässiga.

    /Matz

    SvaraRadera

AddThis

Share |