torsdag 31 mars 2011

Handling och konsekvens

Tänker uppehålla mitt bloggande vid en fortsatt analys av moderaternas ordförande i Enköping, Markus Lagerquist, och hans insändare i gårdagens EP. (Se gårdagens blogginlägg!)

Lagerquist menade att Marié Karlström gick till personangrepp fast det egentligen var han själv som i fullmäktige refererade till sin skolgång och uppväxt.

När jag började fundera lite kring varför det på något sätt kändes bekant drog jag mig till minnes att jag här på bloggen för drygt ett halvår sedan uppmärksammade en annan av Lagerquists insändare.

26 augusti 2010 skrev Lagerquist i EP. Även den gången handlade det om hans egen skolgång och hur den påverkat honom som 9-åring så till den milda grad att han börjat gråta.

Även den gången blottade sig Lagerquist, privatpersonen Markus Lagerquist, och refererade till sin egen högst personliga skolgång och uppväxt.

Det är helt tydligt att detta är Lagerquists taktik i sitt politiska spel:


  1. Ge motståndaren ett "bete"

  2. När motståndaren "hugger" är det bara att veva in

  3. Genom att använda sig av härskartekniken "Undanhållande av information" berättar man inte hela sanningen för medborgarna och gör sig själv till offer samtidigt som man marginaliserar motståndaren

Detta är alltså en återkommande företeelse hos den moderate ordföranden och kommer med största sannolikhet att uppmärksammas vid fler tillfällen här på bloggen!

Handling och konsekvens - det fick jag lära mig i den svenska "flumskolan"!

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |