söndag 13 mars 2011

Sva(M)lande sanningsvridare

Jag är så jävla (ursäkta ordvalet) trött på det moderata svamlet om att alla har fått det bättre. Senast i raden är den moderata riksdagsledamoten Johnny Munkhammar som svamlar vidare i samma spår på Aftonbladets debattsida!

Munkhammar skriver i sin debattartikel:

"Det senaste decenniet har alla grupper fått ökad inkomst, fast olika mycket. Det innebär större skillnader, men alla – även de fattigaste – har nu högre inkomst."

Snacka om en förvriden sanning! Visserligen har många fått "bättre" siffror i lönebeskedet, men precis som alla andra moderater skiter Munkhammar totalt i att nämna alla ökade kostnader som med råge äter upp de så kallade inkomstökningarna för de med lägre inkomster. Bensin, mat, försäkringar, a-kassa - listan kan göras hur lång som helst!

Dessutom undrar jag var de låser in Munkhammar den tid då han inte sitter i plenisalen? Har han ingen kontakt med verkligheten över huvud taget?

Han menar att fattigdomen och utanförskapet har minskat med den moderatledda regeringen. Har han missat att barnfattigdomen i Sverige ökar och att antalet som söker ekonomiskt bistånd skjutit i höjden som en direkt följd av regeringens inhumana sätt att hantera långtidssjukskrivna genom utförsäkringar.

Jag blir ärligt rädd när jag läser Munkhammars debattartikel, som är så långt ifrån verkligheten som man kan komma. Jag blir ärligt rädd för att bli gammal eller sjuk i ett moderatlett Sverige! Ett Sverige där människor tenderar att bli allt mer individualistiska, vilket är precis vad den moderatledda regeringen eftersträvar. Ett samhälle där var och en ska sköta sig själv. Ett USA i miniatyr!

Det som däremot gläder mig när jag läser Munkhammars artikel är att förslaget om att Håkan Juholt ska bli Socialdemokratisk partiledare tydligen fått den moderatledda alliansen att gunga i sina grundvalar. Spännande!

Därför tror jag på framtiden. Jag tror på att solidaritet och gemensamt ansvarstagande är starkare än individualism och egoism! Jag tror på mänskligheten helt enkelt - medmänskligheten!

/Matz

2 kommentarer:

  1. Det rabblas försvarsglosor på många moderata händer,inte minst på ungdomsförbundskansliet.
    Precis som du säger så är man jäkligt nöjd Matz för det är ett fantastiskt kvitto på att vi hittat rätt och att vi ÄR med i matchen!

    SvaraRadera
  2. Vi sjuka har definitivt inte fått mer pengar senaste decenniet. Man har ändrat alla möjliga regler från uträkning av SGI till hur mycket av den man får ut.
    Men i moderata Sverige så räknas inte sjuka. Det finns bara två typer av människor enl. moderaterna.
    1. De "bra" människorna som jobbar.
    2. De sjuka och gamla- såna M helst skulle vilja dra in i skogen, avrätta med nackskott och sedan gräva ner.

    SvaraRadera

AddThis

Share |