Det blir också i Hägglunds debattartikel ett stort steg tillbaka i synen på hur skolan ska fungera. Hägglund förordar skriftliga varningar och kvarsittning! Bilden av Stig Järrel i rollen som den sadistiska latinläraren Caligula kommer upp i huvudet.
KD-ledaren förespråkar också att skolan ska ta till rent polisiära metoder genom att ges rätten att "beslagta" mobildtelefoner.
Dubbelmoralen bekräftar Hägglunds syn på den svenska skolan och blir än mer påtaglig när han i samma andetag som han först säger sig vilja införa uppförande- och ordningsregler samtidigt pratar om respekten för människors lika värde, jämlikhet, demokrati och kamratskap.
Inte underligt att han ifrågasätts som partiledare!
Dock vill jag ge honom rätt när han i sin artikel skriver följande:
"Utbildning är därför mer och viktigare än att nå högsta betyg och komma in på rätt utbildning som ger bäst karriärmöjligheter. Utbildning är, och bör också vara, karaktärsdanande. Därför tycker vi att det är dags att återupprätta ett bildningsideal. Vi behöver ge våra barn och unga kunskap för hela livet, inte bara för arbetslivet."
Detta torde också vara en stark signal till den moderaledda majoriteten i Utbildningsnämnden. I diskussionen om Röda Villan borde detta vara det primära - att just ge barn och unga kunskap för hela livet, inte bara för arbetslivet!
Utbildningsnämndens ordförande Stefan Sundbäck (M) och hans bundsförvanter stirrar sig blinda på kunskapsmålen och har inte förstått vikten av de baskunskaper i livets skola som ges de unga som finns i Röda Villans verksamhet.
Att flytta verksamheten är en sak, men att detaljstyra innehållet är att begå tjänstefel Stefan Sundbäck! Prata med de som berörs - det är din skyldighet som förtroendevald politiker!
/Matz
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar