fredag 25 november 2011

Mycket snack och lite verkstad

Idag bekräftas min teori om Enköpings moderater och att de genom sina senaste insändare egentligen beskriver en spegling av sitt eget agerande. Bekräftelsen kommer både i form av en artikel i EP och från Tomas Rådkvist (Fp) som på sin blogg berättar om härskartekniker och undanhållande av information. Mycket läsvärt!

I tisdags skrev jag om den blå offerkoftan som bland annat Ingvar Smedlund (M) iklätt sig och då skrev om en "elak dimma som lagts över det politiska slagfältet"! Smedlunds insändare blir i jämförelse med Rådkvists beskrivning av verkligheten aningen patetiskt!

I dagens EP svarar ordförande för Socialdemokraterna i Enköping Sverre Ahlbom och sätter fingret på den moderata problematiken när han skriver:

"Är det så att majoritetens företrädare inte tål att bli konfronterade med konsekvenserna av sin egen politik?"

Han är klok vår ordförande för svaret på den frågan kan inte bli annat en "JA!"!

Ytterligare bevis på att moderaterna vägrar ta ansvar för sin politik skrev jag om i torsdags förra veckan under rubriken "De sju samurajerna" där jag också pekar konkret på hur de flyttar fokus samtidigt som det är precis det de beskyller oss Socialdemokrater för att göra!

Begreppet "Mycket snack och lite verkstad" har fått ett politiskt ansikte! Och precis som när man håller andan för länge och vägrar berätta sanningen tenderar man att bli allt mer blå!

Nu spricker alltså alliansen i Enköping - igen! Rådkvist beskriver på ett tydligt sätt på bloggen att det inte bara handlar om kommande beslut om budget 2012. Det finns ett antal punkter som från dag ett efter valet inte fungerat. Mycket beroende på just moderaternas agerande och bristande samarbetsförmåga!

Vilka konsekvenserna blir får vi väl se, men att (Fp) kommer att få behålla sina högre poster i nämnderna är knappast troligt! Bland annat antar jag att Jenny Abrahamssons plats i KSAU hänger löst, precis så som det blev för hennes företrädare Sigbritt Dahlberg som råkade ut för samma sak för ett par år sedan!

Att även medborgare och tjänstemän reagerar starkt på de missförhållanden som råder i Enköping ser vi dagligen bevis på i insändare och i mötet med folk på arbetsplatser och på stan!

Det kommer inte att bli en bättre situation när vi nu kommer att ha ett minoritetsstyre bestående av (M), (C) och (KD)! De sistnämnda, med Bo Reinholdsson i spetsen, har ju tydligt bekänt färg de senaste dagarna och det är bara en annan nyans av blått!
(Det kan du läsa mer om under rubriken "Reinholdsson ljuger"!)

Jag hoppas nu att fler inser att det från mitt håll inte handlat om en politisk pajkastning utan en beskrivning av verkligheten som nu bekräftas från flera håll!

/Matz

2 kommentarer:

  1. Jag är inte så säker på att Moderaterna kan avsätta någon ur nämnder och styrelser. Det finns ett utrymme i Kommunallagens 4kap 10§ att återkalla en nämnds uppdrag när majoritetsförhållandet i nämnden är ett annat än majoritetsförhållandet i fullmäktige. Men i Enköping finns just nu ingen tydlig majoritet i fullmäktige. Det är endast genom att hänvisa till Sverigedemokraternas röster som Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna kan hända att de äger majoritet i fullmäktige. Det tror jag inte att de kommer att göra, deet är de för smarta för. Försöker de återkalla KS, KSAU, Miljö- och Byggnadsnämnden eller Valnämndens mandat kommer iallafall jag att överklaga. Såvitt jag vet har inte KS 4kap 10§ prövats under de förhållanden som rpder i kommunen just nu. Utgången av en FR-dom är allt annat än självklar.

    SvaraRadera
  2. Du har med största sannolikhet rätt, Magnus. Det tvivlar jag inte en sekund på. Men det kommer onekligen bli intressant att se hur de kommer att hantera hela den här situationen!

    /Matz

    SvaraRadera

AddThis

Share |