torsdag 5 januari 2012

Återkoppling är viktigt!

Tro det eller ej, men ibland händer det att jag får kritik för mitt bloggande. Några är så konstruktiva att de menar att jag "snackar skit" medan andra helt enkelt bara tycker jag är en "sossejävel"! Må så vara - det är deras åsikt och den måste jag respektera. Men däremot inte alltid acceptera!

Det finns självklart de som kommer med mer konkreta råd, som att jag borde bli bättre på att presentera det vi Socialdemokrater vill med vår politik. De har självfallet helt rätt - det försöker jag också hela tiden bli bättre på!

Senast i raden av kritiker formulerade det ungefär så här:

"Det är bra att man är engagerad och det är du verkligen, all cred för det. En liten risk bara - hamna inte i samma liga som Östros med gnäll och gnäll som enda egenskap. Det blir lite tjatigt! Det räcker mer än väl med en Östros!?"

Nu blir jag aningen ambivalent! Först får jag ryggdunk för mitt engagemang. Sen blir jag jämförd med Thomas Östros, som jag personligen anser vara en av de retoriskt mest begåvade politikerna. Slutligen anser kritikern att jag gnäller och tjatar.

Det enda naturliga och rätta i det här läget är då att rannsaka sig själv. Min strävan är ju att hela tiden bli bättre på det jag tar mig för och då är all denna feed back guld värd!

Just den aspekten att bli tydligare med vad den Socialdemokratiska politiken står för och vad vi vill är något som varit återkommande i den återkoppling jag fått. I mitt bloggande försöker jag därför hela tiden tydligt visa på hur vår politik skiljer sig från de moderatledda minoriterna både lokalt och på riksplanet. Detta går självklart att utveckla än mer!

Samtidigt tittar jag också lite närmare på mitt politiska uppdrag som oppositionspolitiker. Ordet "opponent" förknippas kanske i första hand med akademiska studier, men ordets själva innebörd är lätt att applicera även på det uppdrag jag fått i förtroende av väljarna.

"Opponenten är utsedd att kritiskt granska." (Källa: www.ne.se)
"Opponenten presenterar sin kritik muntligen och även skriftligen. Opponenten ... ställer frågor om sådant som behöver förtydligas, och ger ett sammanfattande omdöme. Med politisk opposition menas regeringens motståndare. Oppositionspartierna har då som uppgift att kritisera samt analysera regeringens agerande. För ett sunt politiskt liv är opposition nödvändig då den innebär ett korrektiv mot maktmissbruk." (Källa: www.wikipedia.se)

Det är också så jag ser på mitt bloggande. Efter att ha granskat och analyserat mina politiska "motståndares" förslag och ageranden kritiserar jag i skrift det som går rakt emot mina värderingar och den ideologi jag står för.

Jag kritiserar sånt som jag anser gör att samhällsutvecklingen går åt fel håll, att människor behandlas orättvist, att klyftorna i samhället ökar, att människors rättigheter inskränks eller att människor helt enkelt far illa!

Målet med mitt bloggande är att belysa just dessa saker för att tydliggöra det jag anser vara fel och om möjligt skapa opinion. Jag är fullt medveten om att jag av vissa alltid kommer att uppfattas som gnällig och tjatig och räknar därför med att få mothugg och kritik.

Jag räknar däremot inte med att alla ska acceptera mina åsikter, lika lite som jag tror att mina politiska "kombattanter" förväntar sig att jag köper deras. Men jag hoppas att andra kan respektera mitt ideologiska ställningstagande så som jag respekterar andras!

Med det sagt vill jag bara förklara att jag här på bloggen, utifrån mina värderingar och ideologiska ställning, kommer att fortsätta att granska, analysera och kritisera sådant som jag anser vara"fel". Jag förväntar mig att ni som även fortsättningsvis kommer att läsa mina blogginlägg hjälper mig att utveckla mitt bloggande genom att ge mig konstruktiv feed back!

Tack på förhand!

/Matz

3 kommentarer:

  1. Matz,
    Förutom att min telefon vill föreslå Marx i stället för Matz, så håller jag med om din analys ovan. Oppositionen skall kritiskt granska majoriteten och jag tycker att du gör det på ett sakligt, vederhäftigt och intressant sätt.
    Att vara kritisk mot något innebär ju att man är positiv till alternativa lösningar men som opponent måste man ju börja med att belysa det man vill opponera mot. Det tycker jag att du gör på ett ofta lysande sätt. Håll grytan kokande!

    SvaraRadera
  2. Inser att min förra kommentar om Marx var lite kryptisk. Skrev inlägget i telefonen och den inbyggda funktionen med förslag på ord ville hela tiden ändra Matz till Marx, vilket i sammanhanget kändes lite kul.

    Väntar med spänning på "Das kapital", kanske i form av ett blogginlägg? ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag förstod att det var T9-funktionen som ville annat :)

    Tack för de värmande orden om min "gryta" och jag har nog tänkt att låta den sjuda vidare. Förmodligen kommer jag att krydda den lite då och då så att den inte tappar sin karaktär!

    Tja, man kanske skulle skriva något extra långt blogginlägg och kalla det "Das Kapatalismus" och parallellt med det starta en ny ism - Matzismen ;)

    SvaraRadera

AddThis

Share |