onsdag 4 januari 2012

Bränsle är en nödvändighet

Inte helt oväntat kom så den moderata reaktionen på skattehöjningen och kanske inte heller helt oväntat var det Ingvar Smedlund (M), skolnämndens ordförande, som tar till orda i dagens EP.

Hans jämförelse med ett F1-lopp är egentligen mer talande än den gode Smedlund nog tänkte sig då insändaren formulerades. Vi tar det steg för steg:

1. Smedlund skriver "En skattehöjning 2012 känns som ett Formula-1 lopp, där vi ligger på en 18:e plats efter att en fjärdedel av loppet har genomförts och man kräver att vi ska tanka bilen som lösning. Bilen kommer inte gå fortare med full tank."
Helt rätt! Initialt kommer det inte att förbättra vår placering, men det kommer på sikt att ta oss i mål. Att som den moderatledda minoriteten tro att man ska klara sig på bensinångor säger sig självt vara dömt att misslyckas. Det har hittills för varje "varv" enbart lett till att vi rasat allt längre ner i resultatlistan!

2. "Är det så att det är tre personer som ansvarar för däckbytena och det visar sig att fyra vore mer effektivt skall detta prioriteras."
Rätt igen! Det är ju den moderatledda minoriteten som hela tiden slimmat teamet och skapat den situation där vi inte har möjlighet att byta alla däck. Hade det fått fortsätta hade vi med största sannolikhet bara kunnat byta två däck i taget. Med vår strategi ser vi nu alltså till att göra det möjligt att anställa ytterligare personer för att ge föraren rätt förutsättningar att ta sig i mål.

Jag håller också med Smedlund om att vi hela tiden måste sträva efter att få fram en så stark motor som möjligt och att aerodynamiken hela tiden kan förbättras. Det handlar inte heller om att bygga en "större tank till nästa lopp" för att få i mer bränsle, som Smedlund antyder att vi Socialdemokrater gör.

Nej, vi ska inte bygga en större tank, men när bränslet håller på att ta slut måste man också förstå att det går att fylla på. Vi vill bygga en effektivare och bränslesnålare motor som håller hela lopp och varje lopp. Det handlar inte om enbart vinna ett enskilt lopp utan om att vara en vinnare under en hel säsong!

Då krävs också en ansvarfull stalledning som ser långsiktigt på hur man ska kunna nå precis också det Ingvar Smedlund beskriver - "...möjligheter till bra insatser och kanske framför allt stallets utbildning, organisation, bemanning."

/Matz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AddThis

Share |